Ook morgen verwachten de vervoerders dat iedereen gewoon volgens dienstregeling kan rijden, afgezien van wat vertraging in de vroege ochtend. Geen grote kater na de staking dus.
De spits is rustig verlopen. Hopelijk is iedereen inmiddels dan per fiets, lopend of door te carpoolen thuisgekomen. Ondanks al het gedoe vandaag steunen veel mensen de ov-stakers.
Tussen Amsterdam Centraal en Schiphol reden er wel treinen vandaag, op laste van de rechter. 4 treinen per uur, in plaats van de gebruikelijke 25 op dit traject. Er waren, behalve een enkele onvoorbereide toerist, geen problemen. De treinpendel rijdt nog tot 21.00 uur.
De avondspits begon wat eerder, maar de drukte op de weg valt mee. Rondom Amsterdam staat nog wel file.
In de Efteling rijdt de trein wél.
Op het Centraal Station in Amsterdam staan vrijwilligers klaar om gestrande reizigers te helpen.
In de jaren 80 gingen de meeste bedrijven gewoon dicht als er werd gestaakt door het ov-personeel.
Machinist Stefan staat op een leeg station Amsterdam CS.
Sommigen pakten de benenwagen in plaats van de trein.
Alternatief vervoer: carpoolen met de tandem kan natuurlijk ook.
Ondanks dat er geen treinen rijden, lijken de files mee te vallen.
Ook voor de avondspits bieden mensen weer een plekje in hun auto aan.
De actieleiders van de ov-staking vanaf Utrecht Centraal: 'we zijn blij met hoe de actie verloopt'
Mooi beeld van fietsers in de IJtunnel in Amsterdam. Deze tunnel is normaal gesproken alleen voor auto's toegankelijk, maar vandaag mogen er juist alleen fietsers doorheen. Het is vandaag de enige verbinding tussen Amsterdam-Noord en de rest van de stad. Ook de schippers van de pontjes staken vandaag.
Voor sommigen pakt de ov-staking mogelijk zuur uit.
Is de drukte voor de avondspits al begonnen? In Amsterdam staan fietsers te wachten tot ze de IJtunnel in mogen, die vandaag toegankelijk is voor fietsers in plaats van voor auto's.
Uit onderzoek door het Nederlands Verplaatsingspanel blijkt dat een groot deel van de Nederlanders vandaag heeft geanticipeerd op de landelijke staking die een groot deel van het openbaar vervoer plat legde. Relatief veel mensen bleven thuis. Ten opzichte van een reguliere dinsdagochtend zijn er 9 procent minder verplaatsingen gemaakt. In de Randstad was dit zelfs 22 procent.
De ochtendspits beleefde een vroege piek door de staking, maar van een extreme spits was geen sprake. De ANWB telde op het hoogtepunt bijna 700 kilometer file, inclusief binnenwegen.
De combinatie van de staking in het openbaar vervoer en wisselvallig weer belooft een drukke avondspits op te leveren. Rijkswaterstaat verwacht dat de spits, net als dinsdagochtend, vroeger op gang komt dan normaal.
Vooral in het zuidoosten van het land kan de reistijd voor automobilisten oplopen. Het KNMI verwacht daar stevige buien met onweer. De spits kan mogelijk ook langer duren dan gebruikelijk.
Er wordt ondertussen ook genoten van de lege stations in Nederland.
In de IJtunnel in Amsterdam, waar normaal alleen auto's rijden, wordt nog steeds druk gefietst. Burgemeester Halsema heeft de tunnel afgesloten voor auto's en opengesteld voor fietsers zodat stadsdeel Noord niet volledig van de rest van de stad wordt afgesloten. De GVB, die de pontdienst verzorgt tussen het Centrum en Noord, legde vandaag namelijk ook het werk neer.
Verwacht wordt dat vanaf een uur of drie (als de scholen uit zijn) de drukte in de tunnel verder toeneemt. Op social media worden massaal filmpjes gedeeld van deze 'unieke kans' om een keer op de fiets door de tunnel te gaan.
Een pretje is het trouwens niet: door het hoogteverschil in de tunnel is het flink doortrappen.
Gestrand in de omgeving Eindhoven door de ov-staking? Het Eindhovens Dagblad komt je halen!
Door de landelijke ov-staking komen drie tot vier keer meer auto's naar luchthaven Schiphol dan normaal. Een team van 31 handhavers en achttien verkeersregelaars moet zorgen voor een goede doorstroming. Vooralsnog lijkt dat aardig te lukken, constateert Henk van der Meer, manager van de afdeling die gaat over het toezicht en handhaving op Schiphol.
Voor de gelegenheid is op de zesde verdieping van de terminal een actiecentrum ingericht, van waaruit een goed overzicht is op de drukte. Hier sturen coördinatoren de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) en verkeersregelaars rechtstreeks aan.
Deze aanpak moet voorkomen dat het verkeer vastloopt en mensen zoals vorig jaar bij de grote stroomstoring op de snelweg uit de auto stappen om hun vlucht te halen.
Automobilisten die hun auto langer op de kiss-and-ride laten staan, riskeren een boete. Een auto werd weggesleept omdat de bestuurder anderhalf uur wegbleef.
Ondanks de staking rijden er vandaag tóch enkele treinen over het Nederlandse spoor. Maar op de machinist na zijn ze helemaal leeg. Ze worden ingezet voor zogeheten roestrijritten. Als sporen niet minimaal één keer per 24 uur worden bereden, kunnen problemen ontstaan door roestvorming. Daarom heeft de NS met de vakbonden afgesproken om wel te roestrijden.
Een van de risico's van roest is dat de elektrische geleiding van detectiesystemen erdoor wordt verstoord. Om te zorgen dat deze zogenoemde spoorstroomlopen goed blijven werken, moet er dagelijks een specifiek soort trein van minimaal twintig assen overheen rijden. Voor dit werk zet de NS alleen werkwillige machinisten in.
Je kan ook gewoon je camper voor de deur van je werk zetten. Extra handig als je bij een camperbedrijf werkt.
Sommige thuiswerkers halen alles uit het thuiswerken wat er in zit. Inclusief poes naast de laptop, lang in bed liggen en onbeperkt tosti's eten.
Matthijs Engelbert uit Amsterdam sliep vannacht bij zijn vriendin in Voorschoten en besloot met de fiets terug te rijden. Het laatste stuk pakt hij toch maar de trein vanaf Schiphol want dat scheelt heel wat tijd.
Over de rit van 45 kilometer deed hij nu drie uur. ,,Het was vooral in het begin even afzien want toen regende het nog en ik ken de weg daar niet goed. Maar het was een mooi tochtje.’’Niet iedereen is boos over de staking. Deze reiziger bracht vanmorgen taart langs.
Anderen trokken vanmorgen alles uit de kast om maar op tijd te zijn. Zoals deze studente uit Amersfoort die in Utrecht studeert.
Vandaag is de dag van de landelijke ov-staking. Maar ook van carpoolen, nieuwe mensen ontmoeten en je nuttig voelen.
AD-Hoofdredacteur Hans Nijenhuis pakte eens niet de racefiets voor het dagelijkse ritje van Den Haag naar Rotterdam, maar bood via Twitter zijn diensten aan. En zo kon hij in Delft, in de stromende regen, op zoek naar een lange studente met roze rugzak, type: ‘geen creep‘. Lees hier hoe dat verder ging.Hoe reageren politici op de staking? GroenLinks en SP zijn het met de stakers eens. De VVD noemt het 'onnodig toneelstuk'.
Station Den Haag Centraal is totaal uitgestorven. Juliusz Czuba uit Polen is een beetje verbaasd. Hij zou vandaag teruggaan naar Polen, maar dat gaat zo goed als zeker niet lukken. Het lijkt hem niet te deren want zoals hij het zelf zegt: ,,Een man heeft avonturen nodig.”
Hij gaat proberen om een stuk te fietsen door de regen. Maar wil eerst even wakker worden. ,,Ach, er zijn ergere dingen. Ik heb weleens vaker ver gefietst van Luxemburg naar Polen. Daar deed ik toen, met af en toe een lift, drie dagen over.”
Vooral toeristen worden op Schiphol overvallen door de staking. Bij de stewards van de NS melden zich tientallen reizigers, vertelt verslaggever Raymond Boere. Sommigen waren met de trein op doorreis naar andere Europese bestemmingen zoals Parijs, maar stranden nu in Amsterdam.
Indiër Raghoveer is met zijn vrouw bezig met een rondreis door Europa en komt net uit Zweden. Hij zou vandaag overnachten in Leiden en wist niet van de staking.
Hij probeert nu een taxi te bemachtigen, maar dat gaat hem minimaal 50 euro kosten ziet hij op zijn Uber-app. ,,We hadden gelezen dat we in Nederland zeer goed konden reizen met het openbaar vervoer, maar dat valt vies tegen", vertelt hij teleurgesteld.'Er werd mij verzekerd dat de internationale treinen zouden rijden', vertelt een teleurgestelde reiziger op Utrecht Centraal. ,,Maar ze reden niet." Hij is niet de enige die zeer ongelukkig is op het station.
Gelukkig wordt er ook gelachen. Door de schilders die blij zijn dat er niemand tegen hun pas geverfde paaltjes aanloopt. Handig!De ov-staking leidt vooralsnog niet tot grote problemen op de Schiphol. ,,De situatie op en rond Schiphol is beheersbaar", staat in een verklaring op de website. ,,Mensen zijn goed voorbereid op de stakingen in het openbaar vervoer en de gevolgen daarvan."
De luchthaven heeft extra personeel ingezet om het verkeer buiten in goede banen te leiden en onwetende reizigers te informeren. Zo worden bij de bagagebanden in de aankomsthal flyers uitgedeeld over de staking.
,,Het zal druk blijven op de weg naar Schiphol en het treinverkeer is en blijft beperkt. Reizigers worden geadviseerd om de actuele verkeerssituatie in de gaten te houden en moeten rekening houden met een langere reistijd. De oproep om alleen naar Schiphol te komen indien strikt noodzakelijk, blijft van kracht."
Een serene rust op het station van Eindhoven.
Vindingrijke reizigers op Schiphol die een dure taxirit willen omzeilen hebben de bussen van Flix en Eurolines ontdekt voor binnenlandse bestemmingen.
Stewardess Tamara Regenbogen uit Den Haag wordt voor 7 euro thuisgebracht. ,,Mijn vader wilde mij ook komen halen, maar zo is het ook prima opgelost’’, vertelt ze tegen verslaggever Raymond Boere die op Schiphol is.,,Op dit moment hebben we ongeveer vier keer zo veel boekingen voor binnenlandse trajecten als afgelopen dinsdag. Zelfs voor internationale verbindingen, vooral tussen Nederland en België, Nederland en Frankrijk en Nederland en Duitsland, zien we een toename van 50 procent in de boekingen, vergeleken met afgelopen dinsdag", aldus een woordvoerster van Flixbus.
Er zijn nog wel vrije plekken, zo zegt ze. ,,En we kunnen altijd op korte termijn de capaciteit verhogen, door bijvoorbeeld een dubbel- in plaats van een eendekker in te zetten."
Ondanks de ov-staking rijden sommige bussen en treinen, in meer of mindere mate, wel. Zo meldt vervoersmaatschappij Keolis dat de bussen en treinen van dit bedrijf voor een (groot) deel rijden. Zij rijden onder de naam Syntus, Allgo, Blauwnet, Twents.
Rond 08.00 uur, zo zegt het bedrijf, rijdt 30 procent in Almere, Twente, Zwolle-Enschede/Zwolle-Kampen. Op het treintraject Zwolle-Hengelo-Oldenzaal rijdt 95 procent en op de Veluwe rijdt de helft. Het gaat hier dus niet om treinen van NS.
Ook rijden in Noord-Holland en Zeeland mondjesmaat bussen van Connexxion.
Met het schaamrood op de kaken gaven gestrande reizigers op station Zutphen dinsdagochtend in alle vroegte toe dat ze ‘onder een steen geleefd’ hadden. ,,Ik had de staking even niet meegekregen’’, zegt Jean Vening (24) die vergeefs op de trein naar Brummen stond te wachten.
Welke rechten heb je eigenlijk als de trein niet rijdt? Kun je je geld terugvragen? En hoe doe je dat? Je leest het hier.