Einde dag 1
Zo. Dat was het na een lange eerste testdag! Max Verstappen klokt na 168 (!) rondes afgelegd te hebben de vierde tijd, achter Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Sergio Pérez.
Bedankt voor het volgen, dit liveblog wordt nu afgesloten. Morgen zijn we weer terug, wanneer Alexander Albon test voor het team van Red Bull. Graag tot dan!Op de prachtige zonsondergang na verandert er weinig meer in Spanje. Wel is het met nog vier minuten te gaan zo ongeveer de drukste periode van de dag op de baan.
Daar gaat Verstappen nog een laatste (?) keer. Hij heeft er nog maar een nieuw setje softs onder geschroefd. Sainz zal hem dus waarschijnlijk niet meer achterhalen wat betreft rondes.
Leclerc gaat er nog eens voor op nieuwe mediums. Gaat hij nog voor een betere tijd, of vinden ze het wel goed in het Italiaanse kamp?
Hamilton, Sainz en Ricciardo zijn zojuist begonnen aan een stint op nieuwe setjes hard. Verstappen staat voorlopig weer eventjes stil, nog 36 minuten.
'We need to box, we need to box', krijgt Latifi dringend te horen over de boordradio. Zijn engineer zegt dat er iets met de remmen van de Williams aan de hand is.
Verstappen verschijnt nu voor het eerst met de gele band aan zijn RB16 gemonteerd. Mediums dus.
Verstappen haalt bocht 8 niet helemaal en moet weer even goed bij de les zijn. Spin nummer 3 blijft uit, maar gaat hij er iets te hard voor vandaag?
Daar is Leclerc weer. De tweevoudig GP-winnaar draait zijn Ferrari de baan op, waar het nu windstil is bij 15 graden.
Met twee goede sectors, aan het begin en aan het eind van het circuit, scherpt Hamilton zijn beste tijd nog wat aan: 1.16,976.
Een aantal monteurs zijn bezig aan de linker achterkant van de Ferrari, terwijl ander personeel wederom het zicht afschermt. Leclerc is ondertussen uitgestapt en heeft zijn helm voorlopig afgedaan.
Kvyat is onderdoor gekomen bij Verstappen met een rondje 1.17,698.
Ondertussen heeft Leclerc heel geniepig de 100 rondes gepasseerd. In zijn 101 rondes is hij tot dusver niet verder gekomen dan de elfde tijd. Bij Ferrari voelen ze duidelijk nog niet de noodzaak hem eens flink op de staart te trappen.
Verstappen heeft zojuist zijn out lap afgerond en gaat er weer aan beginnen. Op harde banden, hoe kan het ook anders. Het begin is een ronde hoog in de 1.19.
We kijken naar Ricciardo, die enige vertraging kende voordat hij vanmiddag mocht starten. Intussen heeft hij 25 rondes achter de rug en is hij bezig op de harde band. Hij staat achtste in de stand met 1.18,096.
Sainz is Max nu officieel voorbij als het gaat om afgewerkte rondjes in Catalonië: 131 om 130.
Hamilton zit inmiddels aan 52, wat samen met de 79 rondes van Bottas eerder op de dag ook 131 maakt.De eerste spin van Verstappen had u nog van ons tegoed.
Met nog precies twee uur tot het einde van deze eerste testdag is dit het overzicht van de stand, inclusief afgelegde rondes:
1. Hamilton 1.16,978 (45)
2. Bottas (79)
3. Pérez (58)
4. Verstappen 1.17,787 (130)
5. Sainz (125)Proefstartje voor Hamilton, alvorens hij aan een stint begint op een nieuw setje mediums. Van Pirelli heeft ieder team 60 bandensets gekregen en ze hebben zelf doorgegeven welk aantal ze van welke soort willen. Deze mogen ze naar hartenlust gebruiken deze zes testdagen.
Ricciardo is inmiddels bezig aan zijn eerste test. Dat doet hij met een helm met daarop een eerbetoon aan Kobe Bryant. Zijn hoofddeksel is paars en er staat onder meer 'Mamba Mentality' op.
Intussen heeft één andere coureur de grens van de 100 rondes gepasseerd: Carlos Sainz staat inmiddels op 104, dat is 11 minder dan voormalig ploeggenoot Max.
Bij Red Bull lijken ze zich niet echt druk te maken. Verstappen tuurt vanuit zijn RB16 wat voor zich uit.
Verstappen is hem weer kwijt op hetzelfde gedeelte als eerder! Het lijkt erop dat hij wat veel van de kerb aan de binnenkant meepakte en eindigt achterstevoren. Hij duikt meteen de pitstraat in.
Hamilton gaat nipt onder de tijd van Bottas: 1.17,293! Daar kan zijn ploeggenoot vandaag in ieder geval weinig meer aan doen...
En dan komen Hamilton en Verstappen ineens weer naar buiten, respectievelijk op mediums en harde banden.
Maar twee coureurs zijn momenteel de bewonderen op de baan: Sainz en Magnussen.
Vanuit de pitstraat wordt gemeld dat ze bij Renault simpelweg de wagen aan het verstellen zijn van Ocon zijn specificaties naar die van Ricciardo. De Australiër zou ieder moment moeten kunnen beginnen.
Daniel Ricciardo zou vanmiddag het zitje overnemen van Esteban Ocon, maar hij heeft nog geen meter kunnen rijden. De garage is dicht bij Renault, wat waarschijnlijk betekent dat ze de vloer eruit hebben gehaald.
,,We hebben alles gedaan wat we wilden", vertelt Valtteri Bottas over de ochtendsessie. ,,We kenden geen problemen en het ging goed." Morgenmiddag mag de Fin weer aan de slag en dan vrijdagochtend nog, de andere sessies zijn voor Hamilton.
Hamilton met de snelste tijd van de sessie in 1.17,682 op mediums. Daarmee staat hij nog altijd ruim drie tienden achter Bottas en Pérez overall.
Latifi verliest zijn Williams bijna, overcompenseert vervolgens een beetje en moet dat weer compenseren. Het loopt met een sisser af.
De teller blijft oplopen voor Verstappen: 101 rondes alweer intussen!
Daar is Verstappen weer, niet al te lang na zijn spin.
Nog één van de nieuwe coureurs in de middag: Nicholas Latifi. De Canadees rijdt zijn eerste 'echte' rondes als F1-coureur in de Williams.
Ook Leclerc is er weer aan begonnen. De testrijder van het team hoopte nadat Vettel zich vanochtend ziek afmeldde kans te maken op wat tijd in de Ferrari, maar het is vandaag toch de Monegask geworden.
Verstappen spint! In een snelle ronde waarin hij zit te pushen, verliest Max zijn nieuwe wagen. Nadat hij met zijn linkerkant het grind meepakt is hij hem kwijt. Of het allemaal echt grote gevolgen gaat hebben? Waarschijnlijk niet.
Na Hamilton is het Verstappen die als tweede de baan opzoekt. Net als de hele ochtend doet hij dat op harde banden: 1.18,165.
Als je het over de duivel hebt. Lewis Hamilton start zijn motor en verlaat na een proefstart de pitstraat.
Deze man gaan we vanmiddag in actie zien. Net als bij een paar andere teams, switchen ze in de middag van rijder bij Mercedes.
Hoewel de seinen op groen staan, is het nog eventjes wachten op de eerste coureurs. De temperatuur is in ieder geval steeds aangenamer geworden, met 15 graden en een mooi zonnetje.
Welkom terug
Daar zijn we weer, voor het tweede gedeelte van de eerste testdag in Barcelona. Over enkele ogenblikken springen de lichten weer op groen.
Lunchtijd
En dat was het voor de eerste ochtend van de testdagen in Catalonië. Valtteri Bottas staat na het eerste gedeelte van vier uur bovenaan met zijn tijd van 1.17,313. Voor Max Verstappen was het ook een productieve sessie, hij kwam uiteindelijk tot liefst 91 rondes en een derde tijd. In deze round-up lees je wat er zoal gebeurd is en heel graag tot over een klein uurtje op deze plek voor de middagtest!
Wat gebeurde er precies bij Magnussen? We weten het niet, maar hij is er wel door genoodzaakt kort buiten de baan te gaan. Hij bespaart het team van Haas een hoop ellende door hem uit de muur te houden.
Na een stint van 16 rondes zoekt Verstappen de pitstraat weer op. Tijd voor een welverdiende lunch na ongeveer 420 kilometer achter het stuur?
Pérez en de mannen van Racing Point maken een goede indruk vanochtend.
Ze hebben het bubbeltjesplastic weer tevoorschijn gehaald bij McLaren. Dat zal betekenen dat er wat groene flow-vis wordt aangebracht op de oranje auto van Sainz voor het restant van de sessie.
De teller staat voor Verstappen inmiddels op 86... 90 rondes moet hij op zijn minst wel halen toch?
Met nog een half uur te gaan is het Bottas die op de mediums de snelste tijd heeft staan: 1.17,313. In de ronde waar hij nu aan bezig is zitten wat meer slordigheden.
Een kleine lock-up voor Verstappen in een van de scherpe bochten waardoor hij kort de baan verlaat. Niets aan de hand, zo lijkt het, en weer door.
Met nog 40 minuten op de klok begint Verstappen aan een nieuwe stint. Wederom op de harde band, het mag geen verrassing meer zijn...
Niet afdekken was de regel, maar daar hebben ze bij Ferrari andere ideeën over. Ze zijn bezig aan de vloer van de wagen en proberen een en ander te verhullen door er personeel voor te zetten.
De gehele top-6 staat momenteel binnen. Sterker nog, iedereen op Russell na.En dat is nummer 66 voor Verstappen, die alles bij elkaar nu een hele Spaanse GP achter de rug heeft! Dat is heel wat data voor zijn team.
Met deze gloednieuwe helmen zullen de Ferrari-coureurs dit jaar hun rondjes rijden.
Verstappen is weer op het asfalt te vinden en hij nadert de 60 rondes. Bottas passeert zijn tijd nu, met daarvoor nog de 1.17,375 van Pérez.
Wat probleempjes bij Kvyat, die bij het uitrollen van de pitbox tot stilstand komt. Het team duwt zijn Alpha Tauri terug de garage in en doet de bandenwarmers er weer op. Echt flink gesleuteld wordt er niet, dus we zien niet wat er precies aan de hand is.
Het schijnt te maken te hebben gehad met de 'coding' van het systeem en is alweer snel opgelost.Verstappen verraste in de winter door zijn contract met Red Bull te verlengen tot en met 2023. In dat nieuwe contract zitten enkele ontsnappingsclausules, zo bevestigt topadviseur Helmut Marko. Daar lees je hier alles over.
Wie is er het beste uit de winter gekomen? Tijdens de testdagen zijn veel mensen bezig met het vergelijken van de verschillende wagens. Niet Christian Horner, zo vertelt hij althans zelf. Bij Red Bull kijken ze, zeker deze week, nog vooral naar zichzelf zo laat hij weten voor de camera van F1 TV. ,,Max is kennis aan het maken met de RB16 en vooralsnog lijkt het erop dat ze het wel goed met elkaar kunnen vinden."
Russell heeft zich verbeterd naar 1.18,534. Interessant, want dat is een halve seconde sneller dan zijn beste tijd in de kwalificatie vorig jaar bij de GP en vier tienden rapper dan zijn snelste tijd tijdens de tests in 2019. Er zit dus schot in de zaak bij het de afgelopen jaren zo geplaagde Williams.
We zijn ruim twee uur onderweg en nog niemand heeft een slippertje gemaakt of is met zijn banden buiten de lijnen geweest. Op zijn minst opvallend te noemen, gaat dit het beeld zijn van deze tests?
Na een tijdje in de pit gestaan te hebben is Verstappen weer onderweg. Hij maakt direct weer een sprongetje naar P2 op de lijst van rondetijden: 1.17,787. Hij bereikt als eerste van de coureurs de grens van 40 rondes. De GP van Spanje op dit circuit is 66 rondes lang, dus we zijn aardig op weg...
Een nieuwe toptijd en die komt van Bottas: 1.17,833.
Renault heeft Ocon vandaag met een auto in testkleur het circuit op gestuurd. De Fransman, dit jaar nieuw bij de renstal uit hetzelfde land, rijdt zijn rondjes in een vrijwel geheel zwarte bolide. Tijdens de races zullen hij en Daniel Ricciardo weer gaan rijden in de vertrouwde gele en zwarte kleuren.
Bij Williams schroeven ze nog een rekje aan de wagen van Russell.
Weer een nieuw setje hard en Max verbetert zijn snelste tijd: 1.18,396 voor P2. Ex-ploeggenoot Sainz was even eerder namelijk ook sneller gegaan.
De 'tussenstand' na dik een uur testen:
1. Sainz 1.18,423
2. Pérez
3. Ocon
4. Leclerc
5. Verstappen 1.19,798Dat Verstappen vanochtend voornamelijk op harde banden bezig is, wil wellicht zeggen dat hij de zachtere/snellere banden voor de middag bewaart. Nu staat de Limburger stil in de garage, terwijl hij vanuit zijn RB16 een babbeltje maakt met teambaas Christian Horner.
Momenteel de coureur met de meeste rondes op de teller? Verstappen met 17!
Robert Kubica is trouwens de enige testrijder die vanochtend rijdt. Dit jaar vervult hij die rol voor Alfa Romeo.
Na een korte stint gaat Verstappen weer naar binnen. Hij heeft momenteel 11 rondes gereden, dat is iets minder dan Leclerc en Bottas. Zij zijn wel nog op het asfalt te zien.
Dat duurde niet lang, want met een nieuw setje hard komt Max nu weer naar buiten.Ondertussen werkt Verstappen zijn eerste rondes af, op de harde (witte) band en vooralsnog zonder meetapparatuur. Met 1.20,617 heeft de Nederlander momenteel de tweede tijd staan, al zegt dat ons nog weinig.
Banden
Over de banden dit seizoen zijn we snel klaar: dit zijn precies dezelfde als in 2019. De tams hebben in Abu Dhabi eind vorig jaar getest met de vernieuwde Pirelli-banden, maar dit was niet naar tevredenheid. De rijders hebben alle vijf compounds tot hun beschikking in Barcelona, waarvan ze er tijdens de races weer drie mogen gebruiken.
Bottas is één van de coureurs die de ochtend begonnen is met aerodynamica-rekken aan zijn wagen. Het gaat de teams dezer dagen voornamelijk om het verzamelen van data en bevestigen van zaken waar ze tijdens het off-season mee bezig zijn geweest. Ook zullen we de verf wel weer gaan zien, de zogenaamde flow-vis.
De Fin noteert in de Mercedes overigens de eerste tijd: 1.21,783.En daar is Charles Leclerc, die in ieder geval vanochtend in de Ferrari zit. Het was de bedoeling dat Sebastian Vettel eraan begon voor de rode brigade, maar hij zou zich niet helemaal goed voelen.
Groen licht
We zijn onderweg hoor en George Russell opent het bal in zijn Williams, net voor Carlos Sainz. Ook Valtteri Bottas verspilt geen tijd.
Op de valreep hebben Haas en Alfa Romeo trouwens nog even hun nieuwe bolides gepresenteerd.
Beluister vlak voor de start ook nog even de nieuwste uitgave van de F1-podcast Pitstop. In nog geen half uur ben je weer helemaal bijgepraat voor de tests.
De Formule 1 heeft het testcircus in ieder geval een stuk toegankelijker gemaakt voor de fans dit jaar. Zo worden deze voor het eerst in zijn geheel uitgezonden op F1 TV. Bovendien mogen teams hun pitbox niet meer compleet afschermen, iets wat ze voorheen nogal graag deden. Na crashes tijdens de sessie mag dit bijvoorbeeld nog wel overigens.
Wat kunnen we precies verwachten, en waar moeten we op letten de komende blokken van drie testdagen? Daar komen we tijdens de sessie natuurlijk uitgebreid op terug, maar hier lees je er alvast veel meer over.
Goedemorgen en welkom in dit liveblog voor de eerste testdag voor het nieuwe Formule 1-seizoen. Max Verstappen rijdt vanochtend (als het goed is) zijn eerste rondes in de RB16 en tussen 09.00 uur tot 18.00 uur hoef je hier geen moment te missen.