Einde VT1
Dat was hem alweer voor VT1. Daarin reed Max Verstappen in totaal 36 rondes om uit te komen op P3, alleen achter de Mercedessen van Hamilton en Bottas.
Bedankt voor het volgen van dit liveblog, om 15.00 uur zijn we terug en doen we het allemaal nog eens opnieuw.Even later is ook Gasly de controle over zijn wagen kort kwijt. Nog minder dan 10 minuten te gaan.
De eerste spin van het seizoen komt op naam van Max Verstappen. Halverwege de eerste bocht verliest de Nederlander hem, maar er lijkt verder weinig aan de hand.
Hij heeft zichzelf nu wel flink verbetert: 1.05,418 eveneens op de zachte band voor P3.Esteban Ocon is een stukje materiaal verloren aan de rechter achterkant van zijn Renault. Het onderdeel ligt bij start/finish en zal zo toch opgeruimd moeten gaan worden.
In alle drie de sectoren heeft Hamilton nu de snelste tijd staan. Ook voert hij de rangschikking aan, op 1.04,816 twee tienden voor zijn Finse teamgenoot.
Verstappen heeft op het moment de meeste rondes gereden van alle coureurs met 20. Zijn 1.06,524 op de harde compound is nu de tiende tijd, een dikke tel achter de 1.05,486 van Bottas.
Dat de tijd van Hamilton nog niets wilde zeggen is nog wat duidelijker gemaakt door het feit dat Pérez (1.06,052), Stroll, Ricciardo en Sainz inmiddels sneller zijn gegaan. De mannen van Racing Point rijden momenteel op softs.
Hamilton met een nieuwe toptijd, voor zover we daar nu al van kunnen spreken. Hij zet hem op de harde band op 1.06,547 en Verstappen volgt op bijna zeven tienden (1.06,890).
'Race control' laat direct merken dat het ook dit eerste raceweekend gewoon weer streng controleert op track limits. Norris en Stroll hebben inmiddels tijden geschrapt zien worden omdat zij op bepaalde punten, waar mogelijk voordeel uit te halen is, buiten de lijnen hebben gereden.
Zijn eerste geklokte ronde brengt Verstappen naar P8 op hard: 1.07,920.
Even later verbetert hij zich al wat: 1.07,684 voor P7.In februari maakte de wereld er voor het eerst kennis mee: het Dual Axis Steering van Mercedes, beter bekend als het DAS-systeem. De ploeg heeft het innovatieve stuur, waaraan Hamilton en Bottas kunnen trekken of juist duwen om de hoek van de voorwielen al rijdend te verstellen, direct voor de eerste trainingen geïnstalleerd. Red Bull dreigde de afgelopen dagen al met een protest wanneer dit het geval zou zijn. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Een minimaal momentje tussen Magnussen en Verstappen. Wanneer die eerste langs komt rijden in de pitstraat, draait Max zijn box uit waardoor de Deen in de ankers moet.
Bij Grosjean werken de remmen niet optimaal. Daar zullen in de nodige huiskamers waarschijnlijk direct wat grappen over zijn gemaakt, maar laten we vooral even afwachten. Hij stuurt zijn Haas in ieder geval direct de pitstraat in.
Hoewel er intussen toch al wat druppels zijn gevallen, vertelt Leclerc aan zijn team dat de baan nog erg droog is. De Monegask heeft wel intermediates onder zijn Ferrari hangen.
Na een korte periode van stilte, keert Norris terug op de baan. Dat doet hij in zijn oranje McLaren, de ploeg die de afgelopen tijd in wat financiële problemen verkeerde. De autofabrikant heeft daarom aangeklopt bij de bank van Bahrein en een essentiële lening van 150 miljoen pond ontvangen.
De Brit zet de eerste tijd op het bord: 1.10,251. Even later gaat Bottas daar direct onder: 1.08,949. Hij vertelt dat het wat miezert.Dat heeft niet lang geduurd. Daar is Lewis Hamilton in zijn Mercedes. Die is zwart, om de inmiddels bekende redenen. De man die dit seizoen voor zijn zevende wereldtitel opgaat heeft zich niet stilgehouden de afgelopen tijd.
Op de Mercedessen na heeft iedereen inmiddels al een out lap achter de rug.
Auf geht's
De lichten springen op groen en dus is het Formule 1-seizoen 2020 begonnen! Sainz, Norris en Albon rollen als eersten de pitstraat uit. Even later doet ook Verstappen dat, tussen de Ferrari's in. Anderhalf uur hebben de coureurs deze sessie de tijd.
Het is momenteel droog in de Oostenrijkse bergen, maar het is allerminst zeker dat dat het geval zal blijven de komende 90 minuten. De kans op regen is 60%, volgens de experts van de F1.
Vandaag jarig: Sebastian Vettel. De Duitser opent zijn laatste seizoen voor Ferrari op de dag dat hij 33 kaarsjes uitblaast.