Einde VT1
Zo. Dat waren de eerste negentig minuten testen van de week. Sergio Pérez maakte weer indruk in zijn Racing Point, waarmee hij Max Verstappen net voor bleef.
Bedankt voor het volgen van dit liveblog. Iets voor 15.00 uur zijn we bij je terug voor de middagtraining. Heel graag tot dan!Daar staat Kvyat achterstevoren: geel in sector 2. Bij het insturen van bocht 3 is hij hem kwijt op lage snelheid. En weer door.
Leclerc begint op een gebruikt setje softs aan een run. Beide Ferrari's (P10 en P12) hebben vanochtend nog niets laten zien. Na een out lap gaat de Monegask weer naar binnen.
Ook Verstappen komt naar buiten voor zijn laatste run van de ochtend. Eveneens op een gebruikt setje rood. Kan hij daarmee nog sneller gaan dan Pérez?'Box, box, box', hoort Bottas over de boordradio. Hij stapt even later uit, maar het is niet bekend of er iets met zijn Mercedes aan de hand is.
Ondertussen sleutelen ze maar door aan de power unit van Magnussen. Nog ruim 20 minuten hebben ze om tot een run te komen, teamgenoot Grosjean heeft wel 19 rondes op de teller staan.
Verstappen noteert in zijn eerste snelle ronde op softs 1.04,963. Daarmee staat hij momenteel op iets minder dan een tiende tweede achter Pérez.
Steeds meer mannen binden de rode, zachte band onder hun auto. Mogelijk heeft dat ermee te maken dat VT2 (straks om 15.00 uur) veel belangrijker kan blijken te zijn dan normaal. Wanneer VT3 en de kwalificatie namelijk door de weersomstandigheden geen doorgang kunnen vinden (ook niet op zondagochtend), bepaalt de uitslag van VT2 de startopstelling voor de race.
De stand van zaken met nog een half uur te rijden:
1. Pérez - 1.04,867
2. Bottas + 0,222
3. Hamilton + 0,253
4. Stroll + 0,609
5. Sainz + 0,735
6. Gasly + 0,831
7. Verstappen + 0,893Paars, paars, groen voor Pérez, die hem met 1.04,867 op P1 zet.
De Mercedessen zetten eens aan op de gele band. Hamilton is dik een halve seconde sneller rond dan Max: 1.05,208.
Amper een minuut later zet Stroll zich ertussen op de softs. Hij is drie duizendsten langzamer dan Hamilton. Althans, dat dachten we. Zijn tijd wordt al snel afgenomen wegens het overschrijden van de track limits.Leclerc op softs naar P2: 1.05,838.
Er wordt druk gesleuteld aan de onderkant van de Haas van Magnussen. De Deen is de enige coureur nog zonder geklokte tijd. Wel reed hij al 3 rondes.
Een reminder voor Verstappen over de boordradio: blijf van de gele kerbs af. Desondanks scherpt hij zijn tijd wat aan, naar 1.05,856.
Even later doet hij dat nog eens: 1.05,760.Daar gaan we weer na kort oponthoud. Een hoop mannen gaan weer naar buiten, Ocon leidt het treintje de pitstraat uit. Verstappen rijdt nu op de gele band. Daarop noteerde hij ook de snelste tijd: 1.05,867.
Rode vlag
Daar staat Latifi ineens op het gras naast bocht 5. 'The engine just went, or something happened', aldus de Canadees. Het lijkt er inderdaad op dat Latifi er zelf weinig schuld aan had, zijn Williams wordt op de takelwagen gezet.
Nadat eerst de gele vlag werd gezwaaid, is nu overgegaan op code rood. Iedereen terug naar de pitstraat dus.Verstappen zet in zijn zevende ronde de voorlopig snelste tijd neer: 1.06,087.
Vettel komt in zijn eerste - enigszins - vliegende ronde op de harde band tot 1.08,263. Door de transfer van Alonso, en een cryptische tweet van diezelfde coureur, begon ook de geruchtenmolen rond de Duitser weer volop te draaien. Waar rijdt hij volgend jaar? Renault? Red Bull? Dat laatste lijkt onwaarschijnlijk, aangezien Christian Horner dat gerucht zojuist bij Sky Sports de kop heeft ingedrukt.
We kijken even op de tijdenlijst en zien er daar momenteel twee staan. Daarvan is de 1.06,344 van Albon de snelste.
Meer races!
De 1000ste Grand Prix van Ferrari wordt op 13 september verreden op het thuiscircuit in Mugello. Dat maakt de Formule 1 vandaag bekend. Twee weken later volgt de Russische Grand Prix in Sotsji. Lees hier meer en bekijk de volledige kalender. Het doel is om uiteindelijk tot 15 à 18 races te komen.
Jack Aitken proeft vanochtend voor het eerst écht aan de Formule 1. De derde rijder van Williams bezet deze sessie het zitje van George Russell. Robert Kubica rijdt naast Kimi Räikkönen in de Alfa Romeo.
Een aantal coureurs is naar buiten gegaan met de nodige meetapparatuur aan boord.
Auf geht's
De lichten springen op groen voor het begin van de eerste vrije training bij de GP van Stiermarken. Max Verstappen gaat meteen naar buiten voor een out lap.
De FIA heeft Charles Leclerc een waarschuwing gegeven. De coureur van Ferrari vloog deze week tussen beide races in Oostenrijk door terug naar Monaco. Hij ging onder meer op bezoek bij wat vrienden en bezocht een museum, waarmee hij de strenge coronaregels die momenteel in de Formule 1 gelden schond. Leclerc verklaarde dat hij deze week al twee keer was getest op het virus, maar moet zich bij een volgende overtreding melden bij de wedstrijdleiding.
Ook Valtteri Bottas vloog op en neer, maar hij hield zich voor zo ver bekend wel aan de voorschriften om in z'n eigen 'bubbel' te blijven.Kwalificatie op zondagochtend?
De kwalificatie voor de GP kan morgen mogelijk niet doorgaan, omdat het te hard regent. Dat zegt de baas van McLaren, Andreas Seidl. Het zou dan te gevaarlijk zijn om te racen. Lees hier meer.
De condities voor vandaag: 'cloudy with thunderstorms', aldus de organisatie zelf.Uitvallen in de eerste race van zo'n kort seizoen. Is het dan direct gedaan? De eerste misstap was ook gelijk de laatste die ze zich bij Red Bull kunnen permitteren dit jaar, zo vertelt verslaggever Arjan Schouten.
Red Bull Racing staat na een voorbereiding vol hoop op nul punten na de eerste race. Dat kan en moét zondag beter, weet Max Verstappen. ,,Mijn vertrouwen is er altijd geweest en is nog steeds hetzelfde.’’ Lees hier wat hij nog meer te vertellen had.
Goedemorgen en welkom in dit liveblog voor de eerste vrije training bij de Grand Prix van Stiermarken, de tweede GP in Oostenrijk in evenveel weken. Elektronische problemen aan zijn wagen braken Max Verstappen afgelopen zondag op. Hebben de mannen van Red Bull de zaakjes weer op orde gebracht? Om 11.00 uur gaan de lichten op groen voor het begin van VT1.