Gasly is door het dolle heen, hoe kan het ook anders. Iedereen lijkt blij voor de Fransman, die de felicitaties maar al te graag in ontvangst neemt.
'Eén ronde had ik nog nodig', vertelt Sainz.Gasly wint!
Pierre Gasly wint in de Alpha Tauri zijn eerste race!
Laatste ronde
Ultimo giro! Gasly slaat de eerste aanval af.
52/53
Engineer: 'Je ligt tweede Carlos, geen fouten maken.'
Sainz: 'Ik wil deze race winnen Tom.'
Hij zit binnen de DRS!51/53
'Maximum focus, no mistakes', krijgt Sainz te horen met nog drie rondes te gaan. Het verschil is 1,3 seconde.
Het is natuurlijk zaak voor Sainz om binnen de seconde te komen, wat hem DRS zou geven.
50/53
Hamilton sprokkelt zo toch nog wat puntjes. Hij gaat Pérez voorbij voor P9, en heeft nog de snelste raceronde.
49/53
Nog vijf rondes!
48/53
Sainz kruipt en kruipt dichterbij: 1.2 is het nu.
46/53
Anderhalve seconde! Gaat Sainz Gasly nog bedreigen?
45/53
Wat kan Bottas ook nog? Hij rijdt momenteel op P5 en hijgt Norris in zijn nek.
43/53
Nog tien rondes te gaan voor onze Franse leider. Het verschil naar Sainz is 2,8 tellen. Die heeft weer een soortgelijke voorsprong op Stroll.
40/53
Hamilton rijdt momenteel op P15. Hij heeft Albon in het vizier en gaat zo aanvallen. De leider in de WK-stand heeft nog altijd de snelste raceronde, maar dat extra punt krijgt hij toch echt alleen als hij in de top-10 finisht.
37/53
Gasly houdt Sainz voorlopig op vier tellen. Leuk detail: Toro Rosso (voorloper van Alpha Tauri) won hier in 2008 haar enige race in de geschiedenis van het team. Dat deed Vettel in 2008.
34/53
Gejuich bij McLaren, Sainz gaat voorbij aan Räikkönen.
Verstappen valt uit
Verstappen komt naar binnen. Hij valt uit en is niet te benijden. Wat was er aan de hand? We weten het niet.
30/53
Het verschil tussen leider Gasly en nummer laatst Hamilton is 30 seconden. Räikkönen rijdt tweede, voor Sainz, Stroll, Norris, Bottas en de Renaults.
Hamilton lost zijn tijdstraf in, staat 10 tellen stil en keert terug op P17. In schone lucht, zoals dat heet.
Verstappen is teruggevallen naar P14. Hij is ook nog under investigation voor een incident met Pérez.
25/53
Stroll schiet rechtdoor het beeld uit... maar keert dan terug op de baan. Hij is wel veel plekken kwijt.
Herstart
Daar gaan we weer! Gasly is geweldig weg en pakt P2.
Het treintje vertrekt vanuit de pitstraat, op weg naar de grid. Dit gaat wat worden, dames en heren...
Het wordt bevestigd. We gaan vanaf de grid starten.
Hamilton gaat meteen zijn straf inlossen, vertelt zijn engineer hem.Räikkönen krijgt nu te horen dat we een standing start gaan krijgen op de grid. Tegenstrijdige geluiden dus, we gaan het zo zien.
De man die straks als het goed is aan de leiding gaat, wanneer Hamilton zijn straf inlost.
Om 16.20 gaan we weer starten. Dat gaat gebeuren van achter de safety car.
De mannen mogen nu overigens even weg als ze dat willen, want dit gaat nog wel even duren. Hamilton heeft zijn stepje gepakt, Bottas zit wel nog altijd in de auto.
De auto van Leclerc is trouwens terug in de garage.27/53
De merkwaardige rangschikking, terwijl nog altijd iedereen stilstaat:
1. Hamilton (tijdstraf)
2. Stroll
3. Gasly
4. Räikkönen
5. Giovinazzi
6. Sainz
7. Norris
8. Bottas
9. Latifi
10. Ricciardo
11. VerstappenTijdstraf voor Hamilton! Hij krijgt een stop & go penalty van 10 tellen, te voldoen wanneer de race weer is hervat. Wie kan hier uiteindelijk van gaan profiteren?
Code rood
De rode vlag wordt gezwaaid. De coureurs komen de pitstraat in en zullen daar in een rij gaan staan. Het hele
25/53
Gigantische klapper voor Leclerc! Hij zet hem bij het uitkomen van Parabolica vól in de bandenstapel. Gelukkig zien we hem bewegen en zelf uitstappen. Nul punten voor Ferrari...
Een slechte stop bij Pérez en daardoor zijn Bottas en Ricciardo hem gepasseerd. Bottas is de grote winnaar van deze hele situatie.
23/53
Nu is de pitstraat geopend. Sainz komt naar binnen, net als Norris en vrijwel iedereen. Ook Verstappen, Stroll rijdt als enige door.
De safety car gaat zo weg.22/53
Hamilton en Giovinazzi zijn under investigation omdat zij de pitstraat binnen zouden zijn gekomen toen deze nog gesloten was. Lewis kwam heel vroeg binnen, de Italiaan wat later.
20/53
Safety car! Laat de pitstops maar beginnen. Hamilton opent het bal, Sainz rijdt door en laat Norris zo eerst binnenkomen. Daardoor rijdt de Spanjaard nu vooraan.
'Something broke'
Magnussen is uitvaller nummer 2! Hij zet zijn Haas stil naast de baan. Geel in sector 3, krijgen we een (virtual) safety car?
18/53
Leclerc komt binnen en switcht naar hard. In principe doet iedereen hier een 1-stopper.
17/53
Verstappen houdt constant de druk op zijn Finse concurrent. Het verschil blijft telkens 5 à 6 tienden. 'I can't race with this engine mode, it's a joke', horen we Bottas zeggen in een ironische boordradio, denkend aan zijn grootspraak van gisteren.
14/53
Het is opvallend hoe Bottas maar niet richting Ricciardo komt voor de vijfde plek. Hij meldt zelf nog veel onderstuur te ervaren, maar toch...
Hamilton is overigens alweer vertrokken, zo lijkt het. Hij rijdt 6 tellen voor de rest van het veld.
10/53
Pérez zit binnen DRS-afstand van Norris, maar de coureurs daarachter zitten dat allemaal bij elkaar.
9/53
Een drive through penalty voor Albon, na een incident waar hij Grosjean een tik gaf. Hij moet zo 5 tellen extra stilstaan bij de pitstop.
Kapotte remmen voor Vettel! De remleiding springt en ontploft, we zagen zelfs wat vlammen bij de Ferrari. Hij knalt keihard door het piepschuim op de uitrijstrook en is de eerste uitvaller.
Hier de herhaling van de start. Sainz is geweldig weg, in tegenstelling tot Bottas en Verstappen.
4/53
Magnussen heeft al een pitstop moeten maken en is teruggevallen tot de laatste plaats.
3/53
Verstappen gaat voorbij aan Stroll in de eerste chicane.
2/53
De volgorde:
1. Hamilton
2. Sainz
3. Norris
4. Pérez
5. Ricciardo
6. Bottas
7. Stroll
8. Verstappen
9. Ocon
10. GaslyBottas wordt nu zelfs gepasseerd door Ricciardo. De Australiër naar P5.
Albon wordt aangetikt in de eerste chicane, Verstappen wordt teruggezet naar P7 door Ricciardo.
1/53
Daar gaan we! Sainz neemt P2 over van Bottas!
Alle crewleden verlaten de grid en de twintig coureurs rollen weg voor de formation lap. Iedereen komt goed weg richting de eerste chicane, waar het altijd spektakel is bij de start.
Nog 10 minuten te gaan tot de start. Hoe kwamen we ook alweer tot deze startgrid, met Sainz en Pérez vóór Verstappen? Dit is nog een keer de samenvatting van de kwalificatie. Max zou in de longruns wel sneller moeten zijn dan zijn concurrenten, is de verwachting.
Draait ook op Monza weer uit op een Mercedes-show? En kan Verstappen van P5 nog naar het podium? ,,Daar kunnen we nog steeds om vechten, maar laten we het maar niet over Mercedes hebben. Dat is een ander niveau.’’ Lees hier meer.
Monza is traditioneel een bijzonder moeilijk circuit voor Red Bull Racing. Alles draait er om vermogen en topsnelheid en dat zijn doorgaans niet de sterkste punten van Red Bull. Max mocht hier dan ook nog nooit naar het podium. Twee jaar geleden kwam hij wel als derde over de finish, maar op dat moment wist hij al dat hij door een tijdstraf van vijf tellen nog naar de vijfde plaats zakte. Lees hier zijn track record.
,,Je hebt hier te veel rechte stukken en langzame chicanes. Ik hou meer van snelle bochten met een beetje downforce erop”, vertelde hij aan het begin van het weekend.Nog één keer mag Claire Williams 'haar' wagens de pitbox uit begeleiden. Ze treedt na dit raceweekend terug als teambaas, waardoor de familie Williams na 43 jaar de Formule 1 verlaat. Het heeft allemaal te maken met de overname door het Amerikaanse Dorilton Capital. Het vertrek leidde tot gemixte reacties, vooral door hoe het team de afgelopen jaren geleid is, maar een einde van een tijdperk is het hoe dan ook.
De auto's zijn inmiddels op de grid gearriveerd! Bottas pakt een 'broodje' mee.
Wat was de ontlading gigantisch groot eerder op de dag. Larry ten Voorde won op Monza de seizoensfinale én de titel in de Porsche Supercup. Hij imponeerde weer eens in de wagen van het Nederlandse GP Elite.
Vorig jaar barstte er een volksfeest los in Lombardije, toen Charles Leclerc vanaf pole naar de winst reed. Sinds aan het licht kwam dat Ferrari 'vals speelde', zoals ook Verstappen het indertijd noemde, is het echter kommer en kwel bij de rode brigade. Vandaag starten ze vanaf P13 en P17...
Routekaartje
De coureurs bevinden zich middenin een triple header van opeenvolgende raceweekenden. Dit weekend is de Formule 1 neergestreken op het iconische Autodromo Nazionale di Monza, een razendsnel circuit waar volgens Mercedes 84% van de ronde vol gas gaat. Niet voor niets wordt Monza, sinds het begin van het wereldkampioenschap in 1950 op de kalender, ‘the Temple of Speed’ genoemd.
Benvenuto
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de Grand Prix van Italië. Wordt het op Monza inderdaad een 1-2 voor Mercedes? En hoe spannend wordt de strijd dan voor de laatste podiumplek, waarschijnlijk met Max Verstappen? Vanaf de start om 15.10 uur blijf je hier op de hoogte.