Verstappen deelt wederom lakens uit.
De vlag wordt gezwaaid voor het einde van deze eerste trainingsdag. Voor Max Verstappen lijkt er vooralsnog weinig om over te klagen, hij was beide sessies de snelste van het hele veld. Lando Norris deed het wederom goed met P2, terwijl Valtteri Bottas zijn wagen 'undriveable' noemde.
Dat belooft al met al wat voor morgen, wanneer we terug zijn met VT3 (13.00 uur) en de kwalificatie (16.00 uur). Bedankt voor het volgen en heel graag tot dan!Verstappen lijkt de training af te gaan maken op het setje mediums dat inmiddels 14 rondes oud is. Hamilton heeft wat meer snelheid deze stint, laat de data zien.
Kijk aan, ook Räikkönen keert weer terug op de baan na zijn crash van eerder.
Met nog iets minder dan 20 minuten te gaan komt Verstappen opnieuw naar buiten, vermoedelijk voor een wat langere run.
Bij de organisatie hebben ze het alvast allemaal doorgerekend. Op basis van de sectortijden en andere data, is uitgeteld dat Hamilton in de kwalificatie de beste tijd zou moeten kunnen klokken. Op een tiende volgt Verstappen en achter hem Bottas en Norris. We nemen het allemaal nog met een korreltje zout.
'Heeft iemand zich al verbeterd in een tweede run op softs?', vraagt Ricciardo over de boordradio. Het antwoord is nee, de coureurs moeten het dus hebben van een snelle eerste run.
Heel lang kan Norris niet genieten van zijn eerste tijd, want even later komt Verstappen nipt onderdoor. Groen-paars-paars en een halve seconde sneller dan eerder vandaag: 1.30,847.
Daar zijn de Alpha Tauri's. Tsunoda en Gasly 'splitten' de Mercedessen, maar die beginnen nu aan out laps op softs!
Het blijft toch licht tegenvallend wat we tot dusver hebben gezien van Aston Martin. Vettel is bezig aan een out lap op softs, wat kan hij zo vanaf P13?
In de laatste bocht gaat de Duitser wat wijd en op de meet geeft hij een halve seconde toe op Hamilton.Flinke schade bij Räikkönen, die uit het vuil weer de baan op komt gereden. Dat doet hij zonder voorvleugel.
Het was een aardige klapper hoor voor Kimi, die de kerbs pakt, hem kwijt is en tegen de muur ramt. Langzaam rijdend komt hij terug bij het team van Alfa Romeo.Paars-groen-paars en Bottas is, eveneens op mediums, drie tienden sneller dan Verstappen: 1.31,503.
Even later gaat Hamilton nog dik twee tienden sneller op geel: 1.31,261.Hamilton noteerde zojuist de snelste tijd, maar deze is hem afgenomen vanwege track limits. Daardoor staat Max (op mediums) bovenaan met 1.31,842. Het blijft druk op de baan, dat zien we graag.
Mazepin met de eerste schuiver van het GP-weekend, een bedenkelijke eer. De Rus klaag over de balans in zijn Haas en ook Norris verlaat even de baan.
Start VT2
De zon is inmiddels onder en dus is het kunstlicht aan. De klok loopt voor opnieuw een uurtje trainen. Het gros van de coureurs komt meteen naar buiten, zo ook Max Verstappen.
Kwalificatiesimulatie
Welkom terug in ons liveblog. Over tien minuten gaan de 'grote mannen' weer verder op het technische Bahrain International Circuit. De omstandigheden zullen deze sessie wat meer te vergelijken zijn met de kwalificatie morgen (16.00 uur) en mede daardoor worden in VT2 wat snellere tijden verwacht.
Kwalificatie Formule 2
Richard Verschoor begint morgen als vijfde aan de eerste race van het Formule 2-seizoen. In de kwalificatie eindigde hij een halfuur geleden op P6, maar morgen wordt de grid omgedraaid voor de sprintrace. Zondag start hij de hoofdrace vervolgens wel als zesde. Verschoors landgenoot en mede-debutant in de F2, Bent Viscaal, kende een vrij ongelukkige kwalificatie. Hij kwam op P16 uit, maar het zit er dik in dat hij nog een gridstraf krijgt. De motor van zijn Trident viel namelijk uit, waarna deze tegen de regels in opnieuw werd gestart buiten de pitbox. Beide Nederlanders hebben voorlopig enkel een contract voor de race in Bahrein. Ze hopen snel duidelijkheid te krijgen voor de rest van het seizoen.
Guanyu Zhou kwam na een roerige kwalificatiesessie als snelste uit de bus. De Chinees bleef de Deen Christian Lundgaard slechts drie duizendsten voor. Zhou start morgen dus als tiende en op zondag vanaf pole. Tenminste, als het goed is. Ook hij riskeert nog een gridstraf vanwege het negerenHierbij de samenvatting van de eerste vrije training!
Einde VT1, Verstappen de snelste
En zo komt er alweer een einde aan het eerste trainingsuurtje. Max Verstappen was met 12 rondes de minst productieve van het stel, maar tegelijkertijd ook wel de snelste in 1.31,394. Valtteri Bottas volgde op drie tienden, voor Lando Norris en Lewis Hamilton.
Bedankt voor het volgen en hopelijk tot 16.00 uur, als we hier terug zijn voor VT2. Mochten er in de tussentijd belangrijke updates zijn, houden we je daar natuurlijk ook van op de hoogte. Tot straks!Dat lijkt er al meer op. Paars-paars-groen voor Verstappen, die tot 1.31,394 komt voor P1. Drie tienden voor Bottas nu, de Fin die nog aan een korte laatste stint begint.
Hamilton komt in een nieuwe poging niet aan de tijd van Norris, maar even later lukt dat Bottas wel: 1.31,692 en twee tienden sneller dan de McLaren.
Qua productiviteit is het nog niet de sessie van Verstappen. Hij staat op 'maar' 9 rondes na vijftig minuten trainen en heeft er nog tien om iets aan zijn zevende stek te doen.
Verstappen is inmiddels naar P5 gedrukt. Dat heeft er alles mee te maken dat ook Leclerc en Ricciardo inmiddels harder zijn gegaan. Ondertussen wordt er bij Bottas flink gesleuteld aan de neus.
Ook Max gaat aan het begin van zijn getimede ronde wijd en gaat vervolgens niet meer voluit. Hij blijft op P3.
Hamilton gaat tijdens zijn volgende vliegende ronde al vroeg wijd en is in de eerste sector nog paars, maar houdt daarna in. Daardoor komt hij niet aan zijn eigen snelste tijd, iets wat Norris in zijn McLaren wel lukt: 1.31,897. Verstappen is bezig aan een out lap op het gebruikte setje softs, hij gaat zo waarschijnlijk aanzetten.
Tsunoda is voorlopig de beste rookie op P9, Schumacher (P16) en Mazepin (P19) begeven zich (zoals dit seizoen wel vaker het geval zal zijn) in het achterveld. Voor Alpine blijft het nog tot P18 en P20 voorlopig, wellicht ondervinden zij wat hinder.
Ook de strijd om wie 'best of the rest' wordt dit seizoen, kan een spannende worden. McLaren, Alpha Tauri, Ferrari, Alpine en Aston Martin hopen hier allemaal aanspraak op te kunnen maken. Die laatste renstal viel tijdens de testdagen echter nog wat tegen, Vettel en Stroll staan voorlopig op respectievelijk P9 en P10.
Niet veel later gaat Hamilton weer vier tienden sneller rond: 1.32,214.
Verstappen lost Bottas af, die zojuist naar P1 was gegaan: 1.32,591 voor de Nederlander, die wat flow vis op zijn RB16B heeft om de luchtstromen te controleren.
En Hamilton komt op die softs tot de voorlopig snelste tijd: 1.32,844. Dat is nog altijd vier tellen langzamer dan Verstappen in de tests overigens.
Aanvankelijk bleven de beide Mercedessen en Red Bulls nog even binnen, maar daar zijn dan ook Sergio Pérez en Lewis Hamilton. Hij start meteen op softs. De eerste tijden worden inmiddels geklokt.
Start VT1
De lichten staan op groen voor de eerste vrije training van het seizoen. Wordt er vandaag al wat meer duidelijk over de verhoudingen tussen met name Max Verstappen en de Mercedessen? We gaan het meemaken.
Het treintje wordt bij aanvang van de training de baan op geleid door niemand minder dan Fernando Alonso.Maak het volgen van alle Grands Prix nog spannender en test in ons GP-spel jouw kennis over de Formule 1!
Routekaartje
Dan het routekaartje voor dit weekend. De naam van Romain Grosjean zal voor altijd verbonden blijven aan dit circuit, want eind november werd een crash in bocht 3 hem bijna fataal. Amper vier maanden later staat de GP van Bahrein alweer op de planning. Het wordt heet, zonnig en droog, zo zijn de voorspellingen. Wel kan er af en toe een stevig windje op komen zetten, wat het allemaal flink kan bemoeilijken zoals we in de tests zagen.
'Voelt niet als mijn laatste jaar'
Toen Lewis Hamilton (pas vorige maand) zijn contract bij Mercedes met slechts één jaar verlengde, deed dat heel wat wenkbrauwen fronsen. Wordt dit dan zijn laatste seizoen, als het even meezit met het record voor meeste wereldtitels in zijn achterzak? ,,Op dit moment voelt het voor mij zeker niet alsof dit jaar het einde moet zijn. Volgend jaar krijgen we te maken met allerlei veranderingen in het reglement en daar kijk ik eigenlijk best naar uit." aldus Hamilton via Motorsport.com.
,,Dit jaar kan trouwens ook al het meest interessante seizoen in tijden worden, we hebben nieuwe teamnamen, nieuwe formats en ik heb eigenlijk niet het idee dat het over acht maanden klaar moet zijn." Het al dan niet pakken van de achtste titel heeft volgens de Brit geen invloed op zijn keuze. ,,Ik loop niet weg als het moeilijk wordt."Kortere trainingen
Dit seizoen wordt er op vrijdag trouwens een uur minder getraind. Waar we inmiddels gewend zijn geraakt aan twee sessies van anderhalf uur, zal er nu nog maar 60 minuten op de klok staan wanneer deze straks begint te lopen.
'Hoe kan Red Bull in godsnaam favoriet zijn?'
De Red Bull is voorspelbaarder, was de belangrijkste takeaway van de testdagen, die voor Verstappen en zijn team stabiel en productief verliepen. Tegelijkertijd leek Mercedes te worstelen, maar het zal niet de eerste keer zijn dat die renstal de concurrentie wat zand in de ogen strooit. Heeft Mercedes verstoppertje gespeeld? En zou de val van 'King Lewis' eigenlijk niet een mooier verhaal zijn dan zijn achtste wereldtitel? Dit en meer, bespreken de mannen van Pitstop in onze voorbeschouwing.
Hoewel er dit keer maar een goede honderd dagen zitten tussen de laatste wedstrijd van het vorige seizoen en de openingsrace van dit jaar, kan het voor Max Verstappen niet snel genoeg beginnen. Dan kan iedereen zien of hij Lewis Hamilton kan bijhouden, of niet, of andersom. Lees hier het hele verhaal van onze verslaggever in 'de zandbak'.
Welkom
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de eerste vrije training bij de GP van Bahrein. Wordt dit dan eindelijk het seizoen dat Lewis Hamilton onttroond wordt door Max Verstappen? De tests waren enkele weken geleden veelbelovend, maar dit weekend gaan we pas echt zien hoe de verhoudingen liggen. Vanaf 12.30 uur mis je hier geen moment van VT1.