Einde VT2
Het einde van de training kon niet op een beter moment komen voor Charles Leclerc, die zegt dat zijn banden er helemaal aan zijn. Hij eindigt een voor hem roerige training als vierde, achter Sergio Pรฉrez, Max Verstappen en Carlos Sainz. Een goede middag dus voor Red Bull Racing, al zag Max nog wel wat verbeterpunten. Werk aan de winkel is er vooral voor het team van Mercedes.
Voor de slotminuten loopt het een beetje door elkaar qua bandensoorten. De een is bezig aan een run op softs (ook Verstappen), terwijl de ander voor de mediums heeft gekozen en weer een ander de hardste compound. Nog 2 minuten op de klok.
Op Schumacher en Latifi in de pitbox na, is momenteel iedereen bezig aan een langere run. Dat is ook niet zo gek, want Latifi viel eerder uit met motorproblemen en Schumacher zat even geleden ook ergens mee.
Nog 20 minuten te gaan en normaliter verleggen de teams nu wel de focus naar de long runs. Betekent dit dat we weinig verbeteringen meer hoeven te verwachten?
Verstappen heeft nog wel een en ander op te merken over zijn auto. 'Het verschil met vanochtend is gigantisch', vertelt hij aan zijn engineer. 'Vooral aan de voorkant.'
Voor de Mercedessen moeten we inmiddels naar het rechterrijtje kijken. Hamilton staat voorlopig op P11 en Bottas helemaal op P16. In werkelijkheid zullen ze er ongetwijfeld wat beter voor staan, maar ook de laatste boordradio van de regerend wereldkampioen klonk niet heel bemoedigend.
Inmiddels staat Pรฉrez trouwens bovenaan de tijdenlijst: 1.42,115. Verstappen komt tot op een tiende van die tijd: 1.42,216.
Leclerc verliest vleugel
Leclerc zet hem in de banden en is zijn voorvleugel kwijt! Het gebeurt allemaal in bocht 15, waar zijn Ferrari blokkeert in een snelle ronde.
Een virtual safety car is van kracht om die voorvleugel even van de baan te halen. Leclerc zelf is inmiddels terug bij zijn team, met dus wel de nodige schade.Iedereen heeft overigens die switch gemaakt naar de zachtste bandensoort, dus het wordt steeds iets interessanter.
Sainz haalt bijna een hele seconde af van zijn eigen toptijd en dat is helemaal niet gek, aangezien hij nu op softs rondrijdt: 1.42,243. Teamgenoot Leclerc strandt op twee tienden van die tijd.
De tijd tikt nog steeds door, terwijl de mannen van Williams staan te wachten op de auto van Latifi. Die is inmiddels achter de barricades geplaatst en dus gaan we over een minuutje verder.
Code rood
'The engine just died', vertelt Latifi aan het team van Williams. De Canadees krijgt zijn auto niet op eigen kracht terug bij het team. Er zal wat extra materieel aan te pas moeten komen en dus keert iedereen terug naar de pitstraat. Latifi stapt uit.
Niet de eerste keer dat we kortstondig geel hebben in deze sessie. Mazepin mist een bochtje.
Verstappen zet hem vlak achter ex-teamgenoot Gasly neer op P2: 1.43,368. Zo wordt de toptijd van eerder op de dag al bijna geรซvenaard, op hardere banden.
Iets later komt Leclerc onderdoor bij beide coureurs.En daar is de eerste spin van de middag. Hij komt op naam van Vettel in bocht 16!
Ondertussen gaat Verstappen voor het eerst aanzetten.Verstappen is op mediums aan zijn sessie begonnen. Iedereen is momenteel op de baan!
Een treintje wagens rolt de pitstraat uit, met daarbij de Ferrari's en Alfa Romeo's. Ook Vettel komt nu het asfalt op, nog geen spoor van Verstappen.
Start VT2
Daar gaan we weer voor een nieuw uurtje trainen in Azerbeidzjan! Gaan Verstappen en co vanmiddag nog wat harder? De verwachting is in ieder geval van wel!
Verkeerde schoenen
In de onderbreking bleek ook dat Max Verstappen zijn snelste tijd eerder op de dag niet op zijn eigen, vertrouwde rode schoenen had verreden. Wat bleek was namelijk dat hij het verkeerde schoeisel opgestuurd had gekregen(maat 44 i.p.v. 41), maar gelukkig was daar teamgenoot Sergio Pรฉrez om hem de helpende hand toe te steken. De Mexicaan leende Verstappen een paar van zijn schoenen, iets smaller maar wel de juiste maat.
Welkom terug
We zijn weer terug voor de tweede training in Bakoe! De eerste sessie gemist? Geen zorgen, hier zijn nog eens de hoogtepunten van VT1!
Net als de coureurs gaan ook wij nu even lunchen. Rond de klok van 14.00 uur zullen we hier weer terug zijn voor opnieuw een uurtje trainen. Heel graag tot dan!
Einde VT1
Bottas en Norris besluiten nog even een uitloopstrookje mee te pakken, terwijl de vlag wordt gezwaaid voor het einde van VT1. Daarin was Max Verstappen dus de snelste van het veld, vlak voor Charles Leclerc en met Carlos Sainz al op wat meer afstand op P3. Lewis Hamilton (P7) en Valtteri Bottas (P9) hebben nog weinig laten zien.
Mazepin is tegen de muur tot stilstand gekomen. En die heeft hij ook wel even geraakt, het lijkt met weinig schade tot gevolg. 'Sorry jongens, mijn fout.'
De gele vlag was kort van kracht en dat was ook vervelend voor Verstappen. Die was namelijk bezig aan een verbetering.Dat lijkt er al meer op. Paars-groen-geel en P1: 1.43,184. In die laatste sector is, zo lijkt het, dus nog wel wat winst te behalen.
Dat weten we nog niet, want Verstappen komt achter een Haas terecht en gaat van zijn gas. 'Ongelofelijk dit', horen we hem over Mazepin zeggen. Niet voor het eerst deze sessie dat hij wat last heeft van andere coureurs.
Verstappen is inmiddels bezig op een gloednieuw setje softs. Wat kan hij daar zo mee in zijn geklokte ronde?
Zien we daar alweer een Alpha Tauri stilstaan. Gasly zorgt voor een kortstondige gele vlag.
Heel lang mag Ricciardo er niet van genieten, want daar zijn de twee Ferrari's! Kunnen zij deze week wederom competitief zijn?
Ondertussen mist ook Hamilton een bochtje, hij vindt echter al snel de achteruit en kan door.Bij McLaren waren ze voorlopig erg lekker bezig, maar daar gaat Norris toch even in de rondte. Jammer, want hij was sneller onderweg dan de voorlopige P1-tijd van teamgenoot Ricciardo.
Daar staat Tsunoda niet helemaal in de rijrichting. De gele vlag wordt gezwaaid, want de Japanner krijgt zijn Alpha Tauri niet bepaald snel weg van de uitloopstrook.
Een paar minuutjes later rijden we weer, ook Tsunoda. Track clear.Niet veel later doet de Nederlander dat opnieuw: 1.44,098. Hij zit nu nog twee tienden achter Hamilton op een iets hardere compound. Conclusies hoeven we echter nog niet te trekken.
Verstappen trouwens naar P2 na een verbetering: 1.44,861 wederom op geel.
Bij Alpine hebben ze kennelijk iets veranderd aan de 'neus' van Alonso.
Hamilton gaat er nog eens voor zitten en is paars in elke sector: 1.43,893 op de zachtste band, om nog maar eens te bevestigen dat het nog wel wat harder kan.
We volgen Verstappen in zijn eerste vliegende ronde. Op mediums geeft hij iedere sector iets meer toe op de P1-tijd van Hamilton: 1.46,220 en P6.
Virtual safety car, maar waarom?
Hij is in ieder geval van korte duur, een marshall moest even iets van het asfalt halen.Ondertussen begint Verstappen aan zijn eerste out lap op de baan die nog wat stoffig oogt.
'Het ruikt alsof er iets heel erg heet aan het worden', horen we Gasly tegen zijn team zeggen. Hij zal zo waarschijnlijk even een bezoekje brengen aan het team.
We kijken naar Bottas, die onderweg is op de zachtste compound. De Fin had wat problemen met zijn vlucht, waardoor hij pas gisteravond arriveerde in Bakoe.
Zoals we inmiddels wel van hem gewend zijn, wacht Verstappen wat langer dan veel van zijn concurrenten. Als enige is hij nog niet naar buiten gekomen.