Leclerc krijgt pole in de schoot geworpen!
Code rood, wat is daar gebeurd?! Tsunoda zet hem in de muur en daarna is ook Sainz gezien.
Pole position voor Charles Leclerc!Bottas wil een 'tow' en laat Leclerc voor gaan. Laat de Monegask zich daar piepelen?
Het is in ieder geval dringen geblazen en daar zit Verstappen middenin.En dat lijkt bepaald geen gek idee. Gasly klokt de vierde tijd, terwijl ook de rest nu weer op het asfalt is.
Met nog 4 minuten te gaan zijn alleen de Alpha Tauri's buiten. Zij kiezen voor een iets ander 'window' dan de rest.
De beste 'banker lap' is voor Leclerc, die zich natuurlijk hoopt te revancheren na dat pole-drama in zijn eigen Monaco. Hamilton volgt op twee tienden, net voor Verstappen. Nu zijn de verschillen toch ineens een stuk groter dan zojuist.
Start Q3
Deze spectaculaire kwalificatie staat op het punt zijn climax te bereiken, met het begin van Q3! Mercedes en Ferrari vechten om de voorste positie en even later gaat ook Verstappen ervoor. Iedereen wil nu een 'banker lap' op de borden zetten.
Rode vlag en einde Q2
Daniel Ricciardo in de muur in de eerste sector! De sessie wordt niet meer hervat, zo horen we van de wedstrijdleiding. Daardoor valt het doek voor Vettel, Ocon, Ricciardo zelf, Räikkönen en Russell. Wat een chaotische kwalificatie!
Voor alle zekerheid komt ook Verstappen toch nog even naar buiten. Het gat tussen hem en Vettel op P11 is maar een halve tel.
Met nog 5 minuten te gaan op de wip: Ocon, Tsunoda, Ricciardo, Räikkönen en Russell.
Niet veel later zet Tsunoda hem op nog geen halve tiende van Max, wat dus eigenlijk wil zeggen dat de Nederlander nog wel lager moet kunnen gaan.En daar is Verstappen. Op start/finish is het verschil vijf duizendsten naar Pérez en negen duizendsten naar Hamilton. Wel voor P1 dus.
Hamilton zet hem vier duizendsten achter Pérez. Hebben we ons dan toch verkeken...?
Ocon toucheert de muur met één wiel, maar komt er gelukkig mee weg.
Pérez opent deze minisessie met de snelste tijd: 1.41,630 en daarmee net voor de Ferrari's. Verstappen zit daar weer nipt achter op P4. Tien minuten op de klok.
Start Q2
Daar gaan we voor Q2. Het wordt het komende kwartier dringen om de de top-10 klasseringen, want rond die plekken lijkt het dicht op elkaar te zitten. Het mag inmiddels bekend zijn, we weten zo ook op welke bandensoort iedereen de race aanvangt.
Einde Q1
Nog even leek Norris' plek in Q2 in het geding te komen, maar hij stelt orde op zaken voor P5. De afvallers na een roerig eerste gedeelte met liefst twee crashes, zijn Latifi, Schumacher, Mazepin, Stroll en Giovinazzi. En dan moeten Q2 en Q3 nog gaan beginnen...
Kijk eens aan, Lewis Hamilton naar P1: 1.41,545. Wat zit daar voor straks dan nog meer in?!
Met nog 4 minuten te gaan in de gevarenzone: Russell, Mazepin en Schumacher. Stroll en Giovinazzi krijgen sowieso P19 en P20.
Hamilton veilig naar P4, Bottas gaat naar P8. Die laatste zit ruim een seconde boven de streep.
Race Control meldt dat er bij Norris wellicht iets niet helemaal volgens de regels is gegaan. 'Red flag procedures', wat dat ook mag zijn.
Nou, poging nummer drie. Voor Verstappen is het wel fijn dat hij al een goede tijd had staan, maar bijvoorbeeld de Mercedes-coureurs moeten nog deze 9 minuten.