Einde VT2
De vlag is gezwaaid voor dit tweede trainingsuur in het zuiden van Frankrijk. In tegenstelling tot eerder op de dag, bleef Max Verstappen de twee Mercedessen ditmaal wel voor. Hoe de verhoudingen echt liggen gaan we morgen zien, als om 12.00 uur nog één keer getraind wordt en vanaf 15.00 uur gekwalificeerd wordt.
Bedankt voor het volgen en heel graag tot morgen!De data-experts van de Formule 1 laten zien dat Verstappen in deze stint tussen Bottas en Hamilton in zit als we het hebben over 'pace'. De steekproef gaat echter pas over een handvol rondes...
Nee, ook Bottas is nu weer terug op mediums. Dan zal Verstappen deze training wel uitzingen op P1. Iedereen is 8 minuten voor het einde buiten.
Kan Bottas nog een gooi doen naar de tijd van Verstappen? Hij komt naar buiten op softs, terwijl Verstappen juist aan een stint op mediums begint na een proefstart. Hij heeft waarschijnlijk ook wat meer brandstof aan boord voor een racesimulatie.
Nog iets minder dan 20 minuten te gaan in Le Castellet.
Met twee coureurs bij de eerste zeven deed Alpine het eerder vandaag al alleraardigst en dat is ook nu weer het geval. Alonso en Ocon bezetten respectievelijk P4 en P5.
Paars-groen-geel voor Verstappen, die met 8 duizendsten wel P1 overneemt: 1.32,872 ondanks een niet vlekkeloos rondje. 'Niet slecht, hè?', laat Max weten.
Toch opvallend dat Hamilton nog altijd niet aan de toptijd van zijn teamgenoot komt: 1.33,125 om 1.32,880. Bottas reed die tijd dus op mediums.
Na wat oponthoud door die kapotte voorvleugel, keert ook Verstappen nu dan terug op het asfalt met softs. Wat heeft hij in zijn mars?Terwijl Bottas bezig is aan een stint op softs en daarmee net niet aan zijn snelste tijd komt, staat Verstappen binnen. Het is sowieso wat rustiger geworden nu.
Verstappen verliest wat materiaal als hij hard over de kerbs vliegt. De virtual safety car is even van kracht om de, zo lijkt het, wing endplate te verwijderen van de baan.
'We hebben er hier niet zoveel van bij ons, dus het zou fijn zijn als we het onderdeel terug kunnen krijgen', horen we Jonathan Wheatley van Red Bull zeggen. Geen probleem, aldus de wedstrijdleiding.Mazepin wil uitaccelereren voor het begin van een snelle ronde, maar draait dan in de rondte. De eerste spin van de middag.
Voor wie nog twijfelde, de huidige P1-tijd van Bottas is al dik sneller dan die van eerder op de dag... en dat op hardere banden: 1.32,880.
Het is meteen erg druk op de baan. Het gros van de coureurs begint deze sessie op mediums, zo ook Verstappen.
Start VT2
Bij een aangename 27 graden is de tweede vrije training van start gegaan op Paul Ricard. Verloopt die wel vlekkeloos voor Max Verstappen? We gaan het samen meemaken!
Het wordt vanmiddag ook interessant om de Ferrari's in het oog te houden. Op de stratencircuits deden ze weer als vanouds mee in de voorste gelederen, maar vanochtend was het slechts P11 en P15 voor de rode brigade.
Max Verstappen had dus wat problemen met het insturen en mogelijk ook schade aan zijn vloer, maar dat moet normaal gesproken verholpen zijn voor de middagtraining. Hier komen we zo hopelijk snel achter.
Welkom terug
Daar zijn we weer voor het middagprogramma. Vanaf 15.00 uur loopt de klok voor het tweede trainingsuur, hier zijn nog even de hoogtepunten van VT1.
A bientot
Net als de coureurs gaan wij nu even een lekkere Franse lunch nuttigen. Rond de klok van 15.00 uur zijn we hier weer bij je terug voor VT2, heel graag tot dan!
Einde VT1
En daarmee komt er een einde aan deze eerste training, waarin de laatste tijd toch geplaagde Valtteri Bottas (1.33,448) dus de snelste tijd klokte. Lewis Hamilton eiste P2 voor zich op, voor Max Verstappen en Sergio PΓ©rez in hun Red Bulls.
Wat gepiep van Verstappens banden. Hij mist een bochtje, zonder verregaande gevolgen zo lijkt het.
Nog vijf minuten te gaan en zo naar het einde van deze training toe zijn weinig teams meer bezig met verbeteringen, al is het wel lekker druk op de baan.
Ook Ocon staat er, met een nieuw contract bij Alpine op zak, trouwens goed bij op P5, voor Ricciardo en Alonso.Met nog een kwartier op de klok staat Verstappen alweer even binnen. De monteurs van Red Bull Racing liggen onder zijn auto om een en ander te herstellen aan de vloer.
Nu horen we Max over mogelijke schade aan de vloer van zijn RB16B. Dat zou niet heel gek zijn, want wat knalde hij daar even hard over de kerbs.
Verstappen vertelt over de boordradio tegen wat problemen aan te lopen bij het insturen. Na een ultrakorte stop gaat hij weer op pad.
Hamilton komt tot 1.33,783, maar ook Max is sneller onderweg dan eerder. Hij komt tot op een tiende, terwijl Sainz nu weer een bocht mist.
Bottas haalt nog een paar tienden van Hamiltons tijd af: 1.33,448. Het kan ongetwijfeld nog een heel stuk sneller.Verstappen begint aan een stint op softs, net als rivaal Hamilton. Vermoedelijk staat die Nederlandse 1.34,139 niet heel lang meer bovenaan de tijdenlijst.
Een interessant dispuut tussen Mercedes en de FIA over de radio. Het team vertelt aan de wedstrijdleiding dat de 'broodjes' naast de baan zo hoog zijn, dat de schade aan de auto van Bottas misschien al in de zes cijfers loopt. Een duur grapje al met al.
Sebastian Vettel in de bandenstapel! En wat een gigantisch remspoor. Een minuutje later kan hij op eigen houtje verder, maar dat setje van de zachtste bandensoort is er helemaal aan.
Na een kwartiertje trainen staat de naam van Verstappen bovenaan de tijdenlijst. Met 1.34,139 houdt hij Hamilton voorlopig op 7 tienden, maar laten we daar nog geen conclusies uit trekken.
RΓ€ikkΓΆnen is de volgende die even moet uitlopen. Gelukkig voor de Fin hebben we op dit circuit uitloopstroken zover als je kan kijken.
Terwijl Verstappen onderweg is met de nodige flow vis op zijn auto, krijgt Bottas te horen dat hij naar binnen moet komen met schade aan zijn voorvleugel. Hij ging keihard over de gele 'broodjes'.
Max staat voor nu overigens bovenaan na een rondje 1.35,639 op de hardste band.Even later staat Tsunoda dwars bij het opkomen van start/finish. Hij wilde net beginnen aan een snellere ronde, maar spint dan.
Staat Schumacher daar al stil na anderhalve minuut. Hij schiet in de eerste sector rechtdoor en draait. Gelukkig voor de Duitser en het team van Haas, krijgt hij zijn auto zelf weg.
Start VT1
De klok loopt voor het eerste uurtje trainen op Paul Ricard. Hoe beginnen WK-leider Verstappen en zijn concurrenten aan het weekend in de Franse zon?
Bijzonder aangename omstandigheden in Zuid-Frankrijk. Zonovergoten en 25 graden. De temperatuur van de baan is bij de start van de training 40 graden, maar dat gaat nog flink oplopen.
Routekaartje
Na twee stratencircuits, wacht de mannen nu weer een traditioneel rondje. Met lange rechte stukken en snelle bochten is Paul Ricard precies het tegenovergestelde van de banen waar de afgelopen weken werd gereden. De twee vorige edities leidde Lewis Hamilton van start tot finish, dus Max Verstappen weet wat hem te doen staat. Meer info vind je in de rubriek Track Record.
'Max moet er twee van de drie winnen.'
Bekijk ook zeker nog even de voorbeschouwing van de mannen van Pitstop. Over - natuurlijk - Pirelli en de banden, 'het mooiste circuit van de Formule 1', de kansen van Verstappen en natuurlijk nog veel meer. Manuel uit Fawlty Towers en Tame Impala komen ook nog even voorbij.
βWe moeten eens een goed avondje uitβ
Max Verstappen en Lewis Hamilton samen aan een biertje in Monaco, het zal er misschien niet snel van komen. Maar het wederzijdse respect is de afgelopen jaren gegroeid. Lees hier het verhaal van onze verslaggever. (Premium)
Bonjour
Goedemorgen en welkom in dit liveblog voor de vrijdagtrainingen voorafgaand aan de GP van Frankrijk. Het is sinds de bewogen race in Bakoe vooral over bandenspanning gegaan en er is met heel wat vingertjes gewezen, maar nu is het weer aan de coureurs op de baan. Om 11.30 uur start het eerste trainingsuur in Le Castellet.