Einde testweek
Dat was het. Drie keer acht uur testen in de boeken. Lewis Hamilton gaf op de valreep dus toch nog iets van een statement af, al zullen ze hier bij Red Bull normaal gesproken geen minuut minder door slapen. Max Verstappen komt op P4 uit en dus hebben we een 1-2 van Mercedes, met daarachter de Bulls.
Houd onze website vooral in de gaten voor nog meer berichtgeving naar aanleiding van deze testweek en bedankt voor het volgen. Heel graag tot over twee weken, als we het in Bahrein allemaal nog eens doen!Maak daar maar 1.19,138 van voor de Brit.
Daar is hij dan, Hamilton voor P1 in 1.19,141. Daar hebben we even op moeten wachten!
Ze gaan zich er aan het eind van de dag dus toch nog even voor zitten. Nu is het Hamilton die op C4-banden naar 1.19,674 en P3 knalt. Bijna een tiende sneller dan Verstappen is dat.
Kijk eens aan, Pérez wipt over Verstappen heen op de tijdenlijst. Hij klokt een 1.19,556, tegenover 1.19,756 uit de ochtend van zijn teamgenoot. Alleen Russell (1.19,233) staat voor hem.
Een paar verbeteringen uit de koker van Hamilton (1.20,410) en Pérez (1.20,441) op de medium C3-banden. Het is voor respectievelijk P6 en P7.
Hamilton is voorlopig de meest productieve coureur van de middag met 74, maar ook Sainz (70) is aardig bezig.
Nog minder dan een uur te gaan, als de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er deze namiddag vrij weinig meer gebeurt. Wat wil je ook anders als vier teams geen acte de présence geven...
Pérez vinden we met een snelste tijd van 1.20,452 ondertussen op P6 terug. Alleen Albon ging harder in de middag, wat dan weer bemoedigend is voor de mannen van Williams.© REUTERS — Alex Albon. Mercedes met een huis-tuin-en-keukenoplossing voor wat meer stabiliteit in de vloer.
Ook de mannen van Aston Martin kunnen inpakken. Het olielek dat tijdens de ochtendsessie ontstaan was is schijnbaar niet meer voor 18.00 uur te repareren. Balen voor Lance Stroll. We voegen Aston Martin toe aan het rijtje met Alpine en Haas. Is Alpha Tauri de volgende of gaan we Yuki nog zien?
Hamilton komt naar binnen om een snelle pitstop te simuleren. Het rechterachterwiel wil echter niet meewerken, dus de W13 wordt even terug in de garage gezet. Onze collega's van Motorsport meldden zojuist bovendien dat zijn linkervoorband in bocht 4 een paar keer blokkeerde, terwijl hij vermoedelijk bezig was een een racesimulatie.
Nog 2 uur
De tijden die we nu zien verschijnen zijn toch een heel stuk representatiever. Zo zet Albon een 1.20,318 neer in de Williams en klokt Pérez een 1.21,921. Laten we hopen dat het in de laatste twee testuren nóg ietsje harder gaat.
Na Alpine heeft ook Haas de handdoek voortijdig moeten werpen. Mick Schumacher hebben we zelfs de hele dag niet gezien. En wat te denken van Yuki Tsunoda? Na de crash van Pierre Gasly hopen ze bij Alpha Tauri dat de jonge Japanner wel nog wat baantijd kan krijgen.
Inmiddels hebben we ook alweer een paar coureurs op slicks gezien. Sainz en Hamilton durfden het bijvoorbeeld al aan op droogweerbanden en de tijden gaan nog verder omlaag.
Verstappen: 'Blij met de balans'
Max Verstappen gaf via zijn eigen website een analyse. ,,Er waren behoorlijk wat rode vlaggen, dus we konden niet ons hele programma afwerken. Maar alles werkte naar behoren en de auto voelde goed aan. We hebben voortgeborduurd op mijn eerste dag. Het was belangrijk om alles te checken hier in Barcelona."
,,Het is positief dat dat de auto goed werkt en ik ben blij met de balans. Toch zal het anders zijn bij de testdagen in Bahrein en tegen de tijd dat we de eerste race rijden, zullen de auto’s weer anders zijn. Wij hebben ons gericht op het rijden van veel ronden en elk aspect van de auto onder de loep te nemen.”
Of er al iets te zeggen is over de verhoudingen tussen de favorieten? ,,Dat weet ik niet en eerlijk gezegd hebben we op dit moment nog niet veel aandacht besteed aan de rondetijden. Dat komt pas tijdens Q3 in Bahrein.” Lees hier meer.Verdict van George & Lando
Met zijn 1.19,233 zal George Russell de tijdenlijst nog wel even blijven aanvoeren. Zijn verdict na al met al anderhalve dag in de Mercedes: ,,We zijn nog niet helemaal blij met de balans van de auto. Maar we zijn hier om te leren en we hebben wat goede experimentjes kunnen doen. We zijn blij met de richting die we op aan het gaan zijn."
Landgenoot Lando Norris zei het volgende: ,,Ik denk dat we er goed voor staan, maar ook weer niet geweldig. Het was een aardige start en we hebben het allemaal clean gehouden. Het zijn productieve dagen geweest en we boeken vooruitgang.© EPA Je herinnert je misschien nog dat de ochtendsessie voortijdig beëindigd werd nadat Sebastian Vettel stilviel. Aston Martin meldt nu dat een olielek een klein vuurtje had veroorzaakt.
De baan was al nat zat, zou je zeggen.
© ANP De baan droogt meer en meer op, zo zien we ook terug aan de tijden. Die liggen al een paar seconden lager dan laten we zeggen een kwartiertje geleden.
Prima beelden levert het sowieso op.
© AFP © AP Het verschil met de tijden van vanochtend is immens. De rondetijden waar we momenteel naar kijken? Een 1.39,908 bijvoorbeeld, van Hamilton. Ook Pérez en Sainz zijn inmiddels bezig.
Ondertussen is voormalig F1-coureur Giedo van der Garde even komen postvatten bij Verstappen en het team van Red Bull.
© ANP Sprayen maar, Danny Ric! Ook Hamilton en Latifi zijn onderweg.
© AP Alles is nog niet helemaal in gereedheid gebracht voor Pérez, na de stint van Verstappen eerder vandaag. Vergeet niet dat de teams maar één auto kunnen gebruiken, dus alles moet weer versteld worden.
Helaas (maar ook niet geheel onverwachts) is er nog weinig animo onder de teams om het erop te wagen. Ricciardo had een tijd lang het rijk voor zich alleen op full wets. Hij komt zojuist even naar binnen en switcht meteen naar intermediates. Al met al waarschijnlijk niet waar Pirelli op gehoopt had...
Middagsessie van start
Tijd voor de regentest! Sergio Pérez neemt deze namens Red Bull voor zijn rekening, zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton bestuurt vanmiddag de Mercedes. Naar mate de vier uur durende sessie vordert zal het asfalt steeds meer opdrogen en zullen de normale omstandigheden terugkeren. Showtime.
In de break kregen we ook nog een statement van Nikita Mazepin.
GP-spel
Het nieuwe Formule 1-seizoen start op zondag 20 maart met de eerste race in Bahrein. Bij Max Verstappen prijkt als wereldkampioen dit keer nummer 1 op zijn nieuwe Red Bull-bolide. Maak het volgen van alle races nog spannender en test in ons GP-spel jouw kennis over de Formule 1.
© Lapresse Streep door Grand Prix van Rusland
BREAKING NEWS: De Formule 1 racet dit jaar niet in Sotsji. De sport haalde een streep door de Russische Grand Prix, die gepland stond voor 25 september, vanwege de inval van Rusland in Oekraïne. ,,Daar racen is onmogelijk onder deze omstandigheden." Lees hier meer.
Einde ochtendsessie
En daarmee komt deze sessie ook meteen ten einde. We hebben een bedrijvige ochtend achter de rug met veel actie op de baan, maar vooral vijf keer de rode vlag. Slachtoffers waren Fernando Alonso (Alpine), Sebastian Vettel (Aston Martin), Pierre Gasly (Alpha Tauri) en tot twee keer toe Guanyu Zhou (Alfa Romeo).
Bovenaan de tijden- en rondelijst vonden we de naam van George Russell terug. Met een toptijd van 1.19,233 was de Mercedes-coureur ruim een halve seconde sneller dan Max Verstappen (1.19,756), maar hij gebruikte daarvoor ook zachtere banden. De Nederlander sloot daarmee zijn testweek af.
In de lunchpauze komen er een aantal watertankers het asfalt op, vanaf 14.00 uur gaan we namelijk een regentest doen. Heel graag tot dan!En dat is vijf!
We konden al kwartetten, maar nu is er ook nog een vijfde rode vlag! Sebastian Vettel heeft hem veroorzaakt. Met nog vijf minuten te gaan lijkt het er niet op dat we nog actie krijgen voor de pauze.
Met nog iets meer dan tien minuten te gaan is de baan weer vrijgegeven. Pakken ze de snelle runs weer op, of vinden ze het wel goed geweest? Laten we hopen op het eerste, Verstappen komt in ieder geval meteen naar buiten.
Over dompers gesproken, hier is een update van Alpine. Het stilvallen van Alonso werd veroorzaakt door een hydraulisch lek en voor het einde van de middag krijgen ze dat niet meer gerepareerd. Geen regentest dus voor de Fransen.
Wéér rode vlag
Je raadt het niet, maar voor de vierde keer deze sessie hebben we een rode vlag! Het lijkt wederom om een probleem bij Guanyu Zhou te gaan. En Sebastian Vettel was net zo goed bezig op de zachtste bandensoort...
En wat te denken van Russell? Op C5-banden, de zachtste compound die de teams ter beschikking hebben, schaaft hij aan zijn eigen toptijd: 1.19,233. Dat is een halve seconde rapper dan Verstappen, laten we hopen dat hij ook nog voor een verbetering gaat aan het einde van zijn testweek.
© AP De baan is een paar minuten geleden vrijgegeven. Met nog iets meer dan een halfuur te gaan is Verstappen buiten, net als onder anderen Norris en Vettel die meteen zijn tijd verbetert. De Duitser schuift op naar P3.
Geen duidelijkheid van Haas
Dat ze bij Haas met de handen in het haar zitten is een understatement. Teambaas Günther Steiner schept nog geen duidelijkheid en de vraag is ook een beetje wat hij kán doen volgens alle contracten. Het goede nieuws voor het team zelf in ieder geval, is dat volgens Steiner de toekomst van de renstal niet in gevaar is financieel gezien.
Lees hier wat de Haas-baas allemaal te zeggen had.© REUTERS Zhou is inmiddels terug in de pitlane en het schijnt om een spin te zijn gegaan in de laatste sector, eindigend in het grind met zijn gecamoufleerde Alfa.
Weer rood
Heey, weer een rode vlag. Ditmaal is het Guanyu Zhou, wiens eerste F1-test tot nu toe eigenlijk best lekker verliep.
En weer door
Nog een update omtrent de crash van Gasly, terwijl de sessie zojuist is hervat.
Herstel: het lijkt er toch op dat Gasly de muur heeft geraakt. De Fransman zelf is inmiddels terug bij het team, terwijl zijn Alpha Tauri wordt afgevoerd.
Code rood
Voor de tweede keer deze ochtend wordt de rode vlag gezwaaid. Er is iets misgegaan bij Pierre Gasly die stilstaat naast bocht 5. Wederom geen crash dus, dat is altijd een meevaller.
Daar zal je Russell hebben voor P1 in 1.19,608. Een ronde later benadert hij die tijd tot op 6 duizendsten. De meest productieve coureur van de ochtend (50+ rondjes) verwijst Verstappen (41) naar de tweede plek.
Verslaggever Arjan Schouten praat je bij vanuit Barcelona! Kunnen we al conclusies trekken na twee-testdagen-en-een-beetje? (Spoiler: nee, maar dat geeft niet.)
Een paar fraaie kiekjes van Russell in de W13. Check trouwens ook zeker even deze fotoserie met actiefoto's van alle teams.
Verstappen is zojuist nog een tikkeltje harder gegaan: 1.19,765.Haas heeft als team op meerdere fronten veel aan het hoofd vandaag, maar een lek in de auto zelf kan er ook nog wel bij. Mazepin blijft voorlopig binnen.
Mazepin, zelf natuurlijk Rus maar vooral ook zoon van de grote geldschieter, is overigens uit het persmoment gehaald dat tijdens de lunchbreak gepland stond. Günther Steiner zal de media wel te woord staan, in het komende uur nog.Drie coureurs zijn voorlopig tot een tijd in de 1.20 gekomen op C3-banden: Verstappen, Russell en Norris. We zijn ondertussen bijna halverwege de ochtend.
Verstappen lijkt er ook vandaag weer zin in te hebben, want voorlopig rijdt hij de meeste rondjes van allemaal. Over de hele week gezien reed niemand er meer dan Ferrari, met tot vandaag al ruim 300.
© AFP Ondertussen is Verstappen nog een tandje harder gegaan dan de rest: 1.20,683 op de C3-band (mediums).
In een grote zak wordt de Alpine van Alonso met de takelwagen teruggebracht naar het team, wat ook betekent dat we weer kunnen beginnen! Met nog zo'n drie uur op de klok hebben de coureurs nog genoeg tijd over deze ochtendsessie.
© AP Schijnbaar is het nog niet zo simpel om de Alpine van Alonso daar weg te halen, want de sessie ligt nog altijd stil. Nooit lekker natuurlijk als je als team door zoiets asfalttijd verliest, maar aan de andere kant is dit ook het juiste moment om zo'n issue aan te pakken. Na onderstaande tweet van Alpine weten we dat het om een technisch probleem gaat.
Rode vlag
Code rood in Barcelona! Fernando Alonso veroorzaakt hem. Er komt rook uit zijn Alpine, die stilstaat bij bocht 13. Dat zal niet El Plan zijn geweest.
© AP Hierbij de witte Haas in actie!
Later vandaag verwachten we trouwens nog wel een statement aangaande de GP van Rusland, die voor september gepland staat. Gisteravond zijn namelijk alle tien de teambazen bij elkaar gekomen om de ontwikkelingen te bespreken.Flinke aero rakes (rekken) aan de achterkant van de RB18 van Verstappen. Op deze foto is het een beetje te zien. Onze landgenoot is voorlopig de snelste op de baan met 1.22,653. (Niet geheel verrassend werd de toptijd even later alweer overgenomen.)
© AP De Haas ziet er vandaag ietsje anders uit dan we gewend zijn. In het kader van de ontwikkelingen in Oekraïne heeft het team besloten alle verwijzingen naar de Russische sponsor Uralkali weg te halen, net als de rode en blauwe strepen op de wagen. De vader van Nikita Mazepin, Dmitry, is eigenaar van dat bedrijf en een bondgenoot van president Poetin. De oligarch zou gisteren zelfs nog een bijeenkomst hebben bijgewoond in het Kremlin.
'Mercedes ligt zeker niet voor'
Gisteren werd aan Russell gevraagd naar de stand van zaken bij Mercedes. ,,We liggen zeker niet voor op de rest. Sommige teams gaan erg hard, in het bijzonder een rood en een oranje team", zei de Brit doelend op McLaren en Ferrari, die de eerste twee dagen de snelste tijden klokten. Of Russell speelt verstoppertje en past zich dus wel heel snel aan de tactieken van Mercedes aan, of de renstal heeft echt nog een slag te maken op deze laatste dag.
En wie is de eerste coureur die een kijkje komt nemen op het koude asfalt? Verstappen inderdaad, even later gevolgd door Vettel, Russell en Gasly.
Start ochtendsessie
Groen licht! Afgelopen woensdag stopte de teller voor Max Verstappen na een productieve ochtendsessie op 80 rondes. Kan hij hier vandaag een gooi naar doen op een wat grijzer en grauwer circuit?
Wat er gisteren zoal gebeurde op het Circuit de Barcelona-Catalunya? Het was vooral stuiteren geblazen, een probleem dat de teams vandaag nog verder onder controle hopen te krijgen. Lees er hier meer over.
Regentest
Momenteel houden ze het in Barcelona nog altijd droog. Mocht dit het geval blijven, dan gooit Pirelli vanmiddag een flinke bak water over het circuit om een regentest te kunnen doen. Daar schijnen ze zeker zes watertankers voor klaar te hebben staan.