Daarmee sluiten we dit liveblog ook meteen af. Bedankt voor het volgen en heel graag tot over twee weken, als we Down Under gaan in Melbourne!
Sainz en Pérez moeten trouwens nog wel eventjes vrezen. Zij zouden geen vaart hebben geminderd onder de gele vlag.
En Leclerc toont zich een waardig verliezer. 'Felicitaties aan Max, dat was geweldig.'
VERSTAPPEN WINT IN DJEDDA
Max Verstappen wint de GP van Saoedi-Arabië na een werkelijk bloedstollend gevecht met Charles Leclerc! Wow! 'That was good', aldus een genietende wereldkampioen.
Carlos Sainz mag mee naar het podium.Laatste ronde
Nog één rondje. Kan Leclerc nog een aanval plaatsen, of wint Verstappen? We gaan misschien wel naar de laatste bocht.
49/50
Wat blijkt, Albon en Stroll vlogen elkaar in de haren. Albon is daardoor genoodzaakt zijn auto stil te zetten.
49/50
We hebben geel in sector 1 en dus moest Leclerc zojuist een aanval staken op het rechte stuk. Dat vindt Verstappen helemaal niet erg.
48/50
Nu is het Leclerc die zijn zinnen heeft gezet op Verstappen. Kan hij weer binnen de DRS komen? Nog minder dan 3 rondes!
47/50
Nu heeft hij hem dan echt te pakken! Verstappen aan de leiding! Hij valt níet aan in de laatste bocht en zet hem er dan langs in bocht 1.
46/50
Gaan we weer, met nog 5 rondes te gaan! Hij zit weer op de staart bij Leclerc.
44/50
Een ronde later is het gat alweer meer dan een seconde. Verstappen uitte zojuist zijn onvrede met Leclerc die volgens hem over de witte lijn van de pitstraat reed. Eerder klaagde de Nederlander daar ook al over.
43/50
Verstappen met een slimmigheidje, maar Leclerc trapt er niet in. Wat een heerlijk duel weer.
42/50
Verstappen gaat eraan voorbij, maar Leclerc weet ook dat hij kort daarna alweer DRS krijgt. De Ferrari terug aan de leiding. Dit doet wel erg denken aan vorige week, toen Leclerc de slimste was!
41/50
En Verstappen zit weer binnen DRS-afstand! Op start/finish lukt het nog niet om Leclerc te verschalken.
41/50
Virtual safety car ending. Daar gaan we weer, wat kan Verstappen nog?!
Hamilton kan ook eindelijk zijn stop maken, maar dit kost hem heel veel plekken en hoogstwaarschijnlijk ook punten. P12 voor de Brit.40/50
De McLaren van Ricciardo is inmiddels veilig afgevoerd. Hamilton kan echter nog altijd niet zijn stop maken, wat hij toch echt nog zal moeten doen om aan het bandenreglement te voldoen.
Virtual safety car
Nu wordt het toch een virtual safety car, als ook Alonso helemaal stilvalt. Hij kwam nog ietsje verder dan Ricciardo, maar het is voor de rest nu niet veilig om de pitstraat in te rijden.
Dit zorgde er ook voor dat Hamilton zojuist niet zijn gewenste stop kon maken.38/50
En ook voor Bottas is het einde verhaal. Ze vallen ineens bij bosjes om in Djedda.
Gele vlag
Ook de McLaren van Ricciardo begeeft het! Hij probeert pit lane nog in te rollen, maar gaat hem dat lukken?
Het antwoord is nee. Ricciardo staat stil vlak voor de ingang van de pitstraat. Het blijft voorlopig bij een gele vlag.36/50
En dat is niet zonder reden, want Alonso verliest al zijn snelheid! Daar gaan een aantal punten door het putje, ziet ook Otmar Szafnauer aan de pitmuur.
36/50
Alonso haalt Magnussen in, maar die laatste zal wel bijna door zijn banden heen zijn normaal gesproken. Dat setje hard is al dik 36 rondes oud intussen, hetzelfde geldt voor Hamilton.
Een ronde later haalt Magnussen Alonso weer in.33/50
'Laat Leclerc zijn banden maar even opvreten', krijgt Verstappen over de radio te horen. Later in de race zou zich dan nog wel een kans voor moeten doen, denkt Red Bull Racing. Voorlopig is er nog weinig aan de hand voor Leclerc, die de snelste raceronde nog maar even aanscherpt.
30/50
Achter het leidende tweetal hoopt Pérez nog wat uit te kunnen richten bij Sainz. Ook daar is het gat anderhalve seconde in het voordeel van Ferrari, nu weer wat meer.
29/50
In de ronde die volgt, weet Leclerc juist weer wat uit te lopen.
28/50
Verstappen loopt in en zit af en toe zelfs weer binnen de seconde. Op naar de DRS.
27/50
Nog een straf voor Zhou. Het is een drive through penalty voor de Chinees van Alfa Romeo.
25/50
Nu rijdt Verstappen de snelste raceronde, maar hij zit nog altijd op zo'n anderhalve seconde van Leclerc...
24/50
Hamilton en Magnussen zijn lekker aan het duelleren. De Deen neemt P6 op het rechte stuk weer over van de Mercedes-coureur. Beide coureurs hebben nog geen pitstop gemaakt.
23/50
Leclerc scherpt de snelste raceronde nog maar eventjes aan. Hij slaagt er voorlopig nog altijd goed in Verstappen van zich af te houden. Een serieuze aanval hebben we nog niet gezien.
21/50
Verstappen zit na de herstart telkens rond de seconde en moet die afstand zo klein mogelijk zien te houden, voor als ze zo meteen weer DRS krijgen.
Herstart
Leclerc gaat in de laatste bocht op zijn gas en houdt het voorlopig ten opzichte van Verstappen.
Daarachter haalt Sainz nu Pérez weer in. Het blijkt dat de Mexicaan dat moest doen van het team, anders riskeerde hij een straf.20/50
Safety car in this lap. We gaan weer racen en dan mag Leclerc het tempo betalen. Vorige week deed hij dat werkelijk briljant, maar Verstappen loert.
20/50
De huidige stand van zaken, nog altijd onder de safety car: Leclerc, Verstappen, Pérez, Sainz, Russell, Magnussen, Hamilton, Alonso, Hülkenberg, Bottas.
19/50
Een coureur die nog geen pitstop heeft gemaakt is Hamilton. Hij rijdt nu op P7, maar riskeert flink terug te vallen.
18/50
Sainz werd bij het uitgaan van de pitstraat voorbijgereden door Pérez die nog buiten was, en is het niet helemaal eens met de gang van zaken.
Race Control kondigt aan dat het incident 'noted' is, dus ze kijken ernaar.Safety car
De virtual safety car wordt een echte safety car, terwijl Leclerc, Verstappen en Sainz hun pitstop maken. Pérez is de grote verliezer van dit geheel, want Leclerc heeft nu daadwerkelijk de leiding in handen.
Virtual safety car
Latifi is gecrasht en staat in de derde sector tegen de muur! 'Geen idee wat er daar gebeurde', aldus de Canadees, met wie alles goed gaat. In de kwalificatie crashte hij ook al, dus het wordt een duur weekendje voor Williams.
16/50
Zo! Leclerc krijgt te horen dat hij naar binnen moet komen, maar het is Pérez die net voor zijn neus de pitstraat induikt voor harde banden. Leclerc besluit daarop tóch door te rijden. Een slimmigheidje van Ferrari?
14/50
Ondertussen heeft Ocon te horen gekregen dat hij Alonso niet meer moet aanvallen, maar dat kost hem even later zelf een plek ten opzichte van Bottas...
En Hamilton heeft Gasly te pakken genomen voor P10. Eén virtueel puntje.14/50
Een tijdstraf van 5 tellen voor Zhou. Hij verliet eerder in de race de baan en haalde daar voordeel uit, oordeelt de wedstrijdleiding.
12/50
Nog een plekje winst voor Hamilton, die nu Norris inhaalt. Hij stoomt verder op richting de punten. Up next: Gasly.
11/50
We kruipen ook stilaan naar de eerste pitstops toe. Kan Verstappen hier wat terugwinnen ten opzichte van Leclerc? Het gat is ruim 2 tellen.
De Monegask kreeg zojuist te horen dat zijn banden het beter volhouden dan die van de Red Bulls.10/50
Hoe het met Hamilton gaat? Die plaatst zojuist een inhaalmanoeuvre bij Stroll voor P12.
9/50
Het gevecht om P6 blijft bijzonder interessant. Alonso en Ocon zijn in gevecht met Bottas en nu heeft ook Magnussen zich gemengd.
8/50
'De lampen op de achterkant van Leclercs auto werken niet', horen we Max zojuist zeggen over de radio.
Herhaling start
Hierbij de beelden van de start! Met Verstappen die dus een plekje won en Pérez die de koppositie met succes verdedigde.
7/50
Een ronde later heeft Alonso de zesde positie alsnog te pakken. Racende teamgenoten, je ziet het niet meer vaak...
6/50
Ook Alonso wil Ocon graag passeren, maar zijn teamgenoot geeft hem geen ruimte. De Spanjaard zal ervoor moeten werken.
4/50
Voor Verstappen wordt het nu zaak om binnen DRS-afstand te komen van Leclerc. Het gat is anderhalve seconde, ook de marge die Pérez daar weer voor heeft op zijn eerste achtervolger.
3/50
Russell met een manoeuvre aan het adres van Ocon in de laatste bocht. De Fransman probeert hem terug te pakken, maar de Brit houdt het op het rechte stuk.
3/50
De slechtste start was misschien wel voor de Chinees Zhou in het achterveld. Hij raakte Ricciardo nog eventjes, zien we in de herhaling.
2/50
Na één omloop komen de mannen als volgt over de streep: Pérez, Leclerc, Verstappen, Sainz, Ocon, Russell, Alonso, Bottas, Magnussen, Gasly. Hamilton heeft één plekje gewonnen en zit op P14.
Start
Het hele veld sluit weer aan op de grid. De lampen gaan aan, uit en we zijn vertrokken!
Pérez heeft een wereldstart en ook Verstappen is goed weg. Hij heeft Sainz al in het eerste gedeelte te pakken.Formation lap
20.00 uur plaatselijke tijd en dus rolt het startveld weg voor de formatieronde! Een startveld dat dus maar bestaat uit 18 coureurs... We zien dat de toppers allemaal op mediums starten, onder anderen Lewis Hamilton en Kevin Magnussen gaan voor hard rubber.
Startgrid
Met nog minder dan vijf minuten te gaan tot de race, werpen we nog een laatste blik op de startgrid. Yuki Tsunoda valt dus weg en Daniel Ricciardo kreeg een gridstraf aan zijn broek omdat hij Esteban Ocon gisteren hinderde.
Een slechte muziekkeuze die grappig zou zijn als de situatie niet zo tragisch was...
Bandenstrategie
Ook de onderlinge bandenstrategieën worden bijzonder interessant om in de gaten te houden. Carlos Sainz heeft vergeleken met de drie concurrenten nog een extra setje verse softs achter de hand, wat vooral 'leuk' kan worden als we een safety car krijgen.
Routekaartje
De lay-out van het circuit waar het zo direct allemaal gaat gebeuren. Over de veiligheidsrisico's hebben we het al gehad, maar hoe goed is het hier eigenlijk mogelijk om in te halen? In de Formule 2-race waarin Richard Verschoor vanmiddag als tweede finishte, zagen we dat de kansen zich vooral op het rechte stuk en bij bocht 1 voordoen.
Hoe denkt Max Verstappen erover? ,,Vorig jaar zaten we er al aardig achter bij Mercedes en nu is het ietsje makkelijker volgen. Als je meer snelheid hebt, dan is inhalen hier mogelijk. We kunnen niet vierde blijven, dus ik ga er alles aan doen om naar voren te komen."Verder hadden ze er bij Red Bull Racing juist wel vertrouwen in voor vandaag. Met name als het gaat om racepace lijkt de RB18 het wel goed te doen ten opzichte van de Ferrari's. Wat er voor Max Verstappen vandaag nodig is om alsnog te kunnen winnen onder het Saoedische kunstlich? ,,Een beetje geluk bij de start en daarna moeten we de goede snelheid hebben. Als we die hebben, kan ik ook naar voren rijden", aldus Verstappen bij Viaplay.
Tsunoda start niet door motorpech
Daar staat Yuki Tsunoda langs de kant... weer! Tijdens een opwarmronde begeeft zijn motor het. Wederom geen goed teken voor de Red Bull Powertrains, de Japanner zijn dag is nu al klaar. 'Yuki, dat is het einde.'
En dan hebben we het nog niet eens over het Mercedes-debacle van Lewis Hamilton gehad. De zevenvoudig wereldkampioen, straks door het wegvallen van Mick Schumacher startend vanaf P15, miste voor het eerst in jaren Q2 en opperde dat hij vandaag misschien maar vanuit de pitstraat moest beginnen zodat zijn hele set-up op de schop kon. Dat laatste lijk in ieder geval niet te gaan gebeuren.
Toto Wolff zei dat hij een beetje competitie wel leuk vindt, maar dat het "compleet onacceptabel" is waar Mercedes momenteel staat (George Russell start wel van P6). Bij Lewis' set-up in de kwalificatie lag de focus met name op de voorkant van de auto, waardoor hij aan de achterkant grip miste. ,,Alles bij elkaar zou ik zeggen dat we niet één probleem hebben. Meerdere onderdelen van de auto werken niet en begrijpen we niet", aldus teambaas Wolff.Kwalificatie
Over de kwalificatie gesproken, dat werd dus een hele chaotische. Het was Sergio Pérez die na elf jaar F1 en 214 GP's éindelijk een keer pole position wist te veroveren. Max Verstappen kwam er in de ultieme run niet aan te pas door een gebrek aan balans en grip, hij start straks als vierde. Bekijk hieronder nog eens de ontknoping of lees hier het verslag van gisteren.
Schumacher klachtenvrij
Het goede nieuws na gisteravond was in ieder geval dat Mick Schumacher geen lichamelijke klachten heeft overgehouden aan de zware crash in de kwalificatie. Hij arriveerde daarstraks alweer lachend in de paddock. ,,Ik voel me prima, heb nergens last van”, zei de coureur van Haas in Djedda, waar hij desondanks niet van start gaat vanavond. Zijn auto was zo zwaar beschadigd, dat Haas geen nut zag in het in allerijl opbouwen van een nieuwe auto. De vrees bestaat dat er voor de volgende race in Australië te weinig reserve-onderdelen zijn.
Problemen voor Carlos Sainz? Bij Ferrari zijn ze druk bezig om een issue te verhelpen dat aan het licht is gekomen. Hoe of wat, dat moet nog bekend worden.
Even later lijkt de rust terug te zijn gekeerd in de garage van de rode brigade. Het schijnt om een elektronisch probleem te zijn gegaan, dat als het goed is weer is opgelost. Of alles écht weer in orde is, zien we vermoedelijk straks pas.Discussie rond gevaarlijke GP
Een raketaanval in de buurt en twee crashes van Nicholas Latifi en Mick Schumacher... de discussie over de veiligheid op en rond het circuit zal na dit tweede bezoek aan Saoedi-Arabië alleen nog maar intensiever gevoerd gaan worden. De F1 heeft met het land een deal gesloten voor tien jaar, maar moeten die wel vol worden gemaakt? Een mogelijke optie is ook nog om uit te wijken een nieuwe baan in de stad Qiddiya.
,,Ik denk dat er na deze race gesprekken gevoerd moeten gaan worden, want na dit weekend is het duidelijk een punt van discussie en iets waar we voor de toekomst naar moeten kijken", aldus Carlos Sainz. Charles Leclerc en Sergio Pérez sloten zich bij de Spanjaard aan, terwijl Max Verstappen zich nog niet in zulke woorden uitsprak en daarmee liever wachtte tot na het weekend. ,,Het is voor mij niet verstandig om nu te zeggen wat ik ervan vind, maar ik denk dat iedereen er een mening over heeft."Voorbeschouwing
Om een onrustig weekeinde af te sluiten wordt er vanavond ook nog gewoon geracet op het gevaarlijke circuit in Saoedi-Arabië. Met een Red Bull-wagen op pole, maar Max Verstappen pas achter beide Ferrari’s op P4. ,,De potentie is er, met Checo op pole, dat stemt me wel positief.” Lees hier de voorbeschouwing van onze verslaggever in Djedda. (Premium)
Welkom
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Wat kan Max Verstappen vanaf P4? En wint Sergio Pérez zijn derde F1-race, of maken de Ferrari's er net als een week geleden een Italiaans feestje van? Om 19.00 uur gaan de lichten uit in Djedda en hier volgen we alle ontwikkelingen!