Mede door de chaos op Schiphol zit de Eurostar-trein naar Londen morgen vol. In de eerste trein die zondag vertrekt vanaf Amsterdam (08.28 uur) is de tweede klas volgeboekt. De vier treinen erna zijn volgens de website van de NS uitverkocht.
NS liet eerder vandaag al weten dat reizigers hun toevlucht zochten tot internationale treinen. Het is niet mogelijk om dit weekend extra treinen naar bijvoorbeeld Londen in te zetten, zei een woordvoerder.
Luchtvaartmaatschappij KLM zet alles op alles om de vanmorgen opgelopen achterstanden op Schiphol in te lopen. Waar mogelijk vertrekken reizigers vandaag alsnog naar de plek van bestemming. Mogelijk dat sommige vluchten pas morgen weer gaan, aldus een woordvoerster van KLM.
Door een staking onder personeel dat onder andere bagage en vracht regelt, konden er vanmorgen tientallen vluchten niet vertrekken. Ook bij binnenkomende vluchten van KLM bleef de bagage aan boord, waardoor reizigers uren op hun koffers moesten wachten.
De woordvoerster van KLM wijst erop dat naast de gedupeerde reizigers de maatschappij nog altijd 'een grote stapel koffers' te verwerken heeft. Ze kon nog niet zeggen of en hoeveel vluchten zijn vertrokken zonder bagage.
De directie van KLM beloofde eerder vandaag met de afhandelaars in gesprek te gaan over de arbeidsvoorwaarden en de werkdruk. Personeel is boos over de lage waardering voor hun werk. Ook vrezen ze voor hun baan nadat KLM aangaf ook met een externe afhandelaar te willen gaan werken. Dat is volgens KLM ook het gevolg van de grote personeelstekorten.
Reizigers van KLM die vanwege de problemen op Schiphol te maken hadden met vertraging van hun vlucht, hebben mogelijk recht op compensatie die kan oplopen tot 600 euro. Claimorganisatie Aviclaim, die dergelijke zaken afhandelt, ziet extra drukte op de eigen site en merkt ook dat er meer vragen van reizigers binnenkomen.
Sectorgenoot EUclaim legt uit dat een staking onder het eigen personeel, zoals bij KLM het geval was, geen 'bijzondere omstandigheid' is, waar de maatschappij zich op kan beroepen.
Remco Kuilman van Aviclaim legt uit dat een en ander wel afhankelijk is van de vraag of er sprake was van overmacht. Eerder besliste een Duitse rechter volgens hem bij een wilde staking door medewerkers van TUI dat de touroperator dit aan te rekenen viel. Kuilboer verwacht dat KLM dit ook te horen zal krijgen als de maatschappij een procedure zou aanspannen tegen eventuele claims die worden ingediend.
Mensen die met andere vliegmaatschappijen vlogen en vertraging opliepen door de staking bij KLM, kunnen geen aanspraak maken op een schadevergoeding, zegt directeur Hendrik Noorderhaven van EUclaim. Wel kunnen zij hun ticket vergoed krijgen, als ze de reis niet meer konden maken.
Hoewel de drukte op Schiphol afneemt, staat er voor de ingang van een van de vertrekhallen nog steeds een lange rij met honderden mensen. De hal is via slechts één ingang te bereiken. Binnen is het nog steeds erg druk. Personeel van Schiphol informeert mensen, veel gezinnen met kinderen, en wijst hen de weg.
Ook op de officiële taxistandplaats bij Schiphol is het nog vol. Zaterdag is normaal gesproken een relatief rustige dag. Deze week niet, vanwege de staking, maar ook de meivakantie.
TUI sluit zich aan bij de kritiek van Corendon. De touroperators waren niet blij met de oproep die Schiphol deed om vooral niet meer naar de luchthaven te komen. Volgens TUI had Schiphol de oproep moeten nuanceren.
Door de staking van personeel van KLM liepen de vertrekhallen op Schiphol in rap tempo vol. Ook in vertrekhal 3, waar de vluchten van TUI en Corendon vandaan vertrekken, was het druk. Maar een woordvoerster van TUI stelt dat de drukte in de hal te behappen was. TUI had extra mensen ingezet om passagiers in de juiste rij te krijgen. ,,Schiphol had reizigers van KLM moeten oproepen niet naar Schiphol te komen", zegt ze.
Corendon wijst erop dat de drukte vooral in vertrekhallen 1 en 2 speelde. Dat is waar de KLM-incheckbalies zijn. ,,In vertrekhal 3 verliep de incheck prima en waren de rijen niet langer dan normaal", zo klinkt het.
Zowel de vluchten van TUI als van Corendon zijn zaterdagmorgen zonder problemen vertrokken.
Het is zaterdag erg druk in de internationale treinen, nadat KLM-personeel op Schiphol het werk had neergelegd. Dat meldt de NS. Veel reizigers nemen de trein naar Keulen of Frankfurt, maar ook proberen mensen nog een kaartje te bemachtigen voor de treinen naar Parijs, Londen en Berlijn.
Het kan zijn dat sommige treinen zijn uitverkocht, laat een woordvoerder van de NS weten. ,,Dat kan normaal ook het geval zijn, maar nu zeker", zegt hij verwijzend naar de staking die maakte dat tientallen vluchten vanaf Schiphol werden geannuleerd.
Er worden geen extra treinen ingezet om de toestroom aan te kunnen. ,,Alle treinen die we hebben en kunnen inzetten die rijden, maar dat was al de planning. Het is ook niet zo dat je even een internationale trein uit de garage kunt pakken", verklaart de NS-woordvoerder.
Reizigers kunnen zaterdag weer 'gewoon' naar Schiphol komen. Volgens de luchthaven moeten mensen wel rekening houden met drukte en eventuele vertragingen of annuleringen. Vanwege een staking door KLM-medewerkers liepen eerder op de dag de vertrekhallen vol. Schiphol riep mensen op niet meer te komen.
Doordat de staking werd beëindigd, werd ook de drukte weer wat minder. De luchthaven adviseert reizigers wel op tijd te komen. Zo worden passagiers voor Europese vluchten geadviseerd om drie uur voor vertrek aanwezig te zijn. Bij verre vluchten is het advies drie uur voor vertrek.
De drukte leidt tot ontevreden en gestreste reizigers, al biedt een goochelaar wat afleiding. ‘Wie haalt het in zijn hoofd om bij het begin van de meivakantie te staken?’ Lees hier een reportage vanuit de overvolle luchthaven.
Ook Anna Willemsen uit Almere en Marieke Potse uit Utrecht zijn de dupe van de staking en de daardoor ontstane chaos op Schiphol. Ze ontmoetten elkaar in de wachtrij voor de incheckbalie en bleken in dezelfde groepsreis naar Cuba te zitten. Door lange wachtrijen misten ze echter hun vlucht naar Madrid.
Nu wachten ze al uren op hun beurt bij de omboekbalie. Ze hebben 'geen idee' wanneer ze aan de beurt zijn, aldus Potse. ,,We zitten hier al 2,5 uur en zijn nog geen centimeter opgeschoten."
De twee zeggen geen enkele informatie van de luchthaven of hun vliegmaatschappij, een andere dan KLM, te hebben gekregen. Potse: ,,We hebben maar aan de marechaussee gevraagd wat er aan de hand was." De vrouwen kregen uiteindelijk van hun reisorganisatie te horen dat de volgende vlucht niet zondag is maar waarschijnlijk pas over enkele dagen.
Vertrekkende reizigers moeten rekening houden met wachttijden. Jennefer Smit (lifestylecoach) en Elina Voskuilen (lerares) hopen naar New Orleans te vliegen. Hun vlucht staat gepland voor 14.45 uur. Ze waren er drie uur van tevoren en schuiven aan in de rij. ,,Staken komt nooit goed uit,” zegt Voskuilen. ,,Maar het is wel een recht.”
De twee proberen er zo rustig mogelijk onder te blijven. Ze kijken met de kinderen naar een goochelaar die Schiphol heeft ingezet. ,,Het is wel leuk, want het leidt een beetje af,” zegt Smit.
Bob van Oosterhout uit Gemert hoopt naar Chicago te gaan. De goochelaar heeft hij gemist. Begrip voor de stakers heeft hij niet. ,,Ik heb er echt nul komma nul respect en sympathie voor, want de stakers duperen mensen die niets aan de problematiek kunnen doen.”
Van Oosterhout was tweeënhalf uur voor vertrek op Schiphol. De vlucht is een half uur uitgesteld en hij hoopt op meer vertraging. ,,Want dan haal ik de vlucht tenminste. Ik sta al twee uur in de rij en kom stapje voor stapje verder, maar ik ben nog lang niet bij de incheckbalie.”
De actie zal zich nog het hele weekend laten voelen doordat vertraagde en geannuleerde vluchten ook geen passagiers van hun bestemming kunnen ophalen. ,,Reizigers moeten rekening blijven houden met vertragingen en annuleringen,” aldus een woordvoerder van Schiphol. ,,We adviseren ze om hun vluchtinformatie goed in de gaten te houden en als nodig contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij.”
Steven van der Heijden, ceo van Corendon, vindt de communicatie ‘kom niet naar Schiphol’ ongenuanceerd en onnodig. ,,Weliswaar was en is het zeer druk op Schiphol, maar dat geldt vooral voor vertrekhal 1 en 2 waar de incheckbalies van de KLM zich bevinden. In vertrekhal 3 verliep de incheck prima en waren de rijen niet langer dan normaal. De communicatie had dus moeten luiden: Kom niet naar Schiphol als u een vlucht bij KLM en partners hebt geboekt'', zegt hij tegen Travelpro, het vakblad voor de reisbranche.
,,Onze ochtendvluchten zijn zonder problemen vertrokken en in principe zou dat voor de middagvluchten ook gelden als Schiphol iets genuanceerder had gecommuniceerd. Nu is dat nog maar de vraag. Wij zullen zo lang mogelijk wachten met vertrek totdat zoveel mogelijk passagiers aan boord zijn zodat ze vandaag nog aan hun vakantie kunnen beginnen. Voor veel van onze klanten is het de eerste keer in lange tijd dat ze eindelijk weer eens op vakantie kunnen gaan.”
Reizigers die Schiphol nog hebben weten te bereiken moeten rekening houden met wachttijden. Jennefer Smit (lifestylecoach) en Elina Voskuilen (lerares) hopen naar New Orleans te vliegen. Hun vlucht staat gepland voor 14.45 uur. Ze waren er drie uur van tevoren en schuiven aan in de rij. ,,Staken komt nooit goed uit,” zegt Voskuilen tegen Het Parool. ,,Maar het is wel een recht.”
De twee proberen er zo rustig mogelijk onder te blijven. Ze kijken met de kinderen naar een goochelaar die Schiphol heeft ingezet. ,,Het is wel leuk, want het leidt een beetje af,” zegt Smit.
Bob van Oosterhout uit Gemert hoopt naar Chicago te gaan. De goochelaar heeft hij gemist. Begrip voor de stakers heeft hij niet. ,,Ik heb er echt nul komma nul respect en sympathie voor, want de stakers duperen mensen die niets aan de problematiek kunnen doen.”
Van Oosterhout was tweeënhalf uur voor vertrek op Schiphol. De vlucht is een half uur uitgesteld en hij hoopt op meer vertraging. ,,Want dan haal ik de vlucht tenminste. Ik sta al twee uur in de rij en kom stapje voor stapje verder, maar ik ben nog lang niet bij de incheckbalie.”
Nu de wilde staking door bagagepersoneel van KLM is afgelopen zit er ook weer wat meer beweging in de rij. Dat zegt een woordvoerder van Schiphol. Hij benadrukt dat de impact van de acties in combinatie met de toch al verwachte drukte nog wel een tijd te merken zal zijn op de luchthaven. Zo moeten reizigers die op de luchthaven zijn geland soms uren wachten op hun bagage.
Schiphol weet nog niet wanneer de achterstanden op de luchthaven ingelopen zullen zijn. De luchthavenexploitant had vanwege de drukte passagiers eerder al opgeroepen ruim op tijd te komen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor reizigers die zondagmorgen op vakantie gaan. In plaats van de gebruikelijke twee uur vooraf wordt bepaalde reizigers geadviseerd drie uur voor vertrek te komen.
De wilde staking kwam op het drukste moment op de luchthaven in jaren. Zaterdag reizen 195.000 passagiers via Schiphol. Dat leidt al tot lange wachtrijen, vanwege personeelstekorten. Ook is vanwege onderhoud aan twee landingsbanen het aantal vluchten beperkt.
De afritten van de A4 bij Schiphol zijn in beide richtingen weer open, meldt Rijkswaterstaat Verkeersinformatie. De afritten waren korte tijd gesloten vanwege de drukte op de luchthaven.
De Koninklijke Marechaussee was ter plaatse om mensen weg te sturen bij de afritten naar Schiphol op de snelweg tussen Den Haag en Amsterdam.
De wilde staking van KLM-medewerkers op Schiphol is afgelopen. Dat zegt Joost van Doesburg, campagneleider Schiphol bij vakbond FNV. Volgens vakbond FNV, die bereid was om te bemiddelen, is mede met het oog op de veiligheid het werk weer opgepakt. Op de luchthaven werd het te druk en Schiphol riep alle reizigers op niet meer te komen.
De boze medewerkers van KLM hebben ook gesproken met operationeel directeur René de Groot van de maatschappij. Niet bekend is of daar toezeggingen zijn gedaan. De afhandelingstak van KLM is de grootste afhandelaar op Schiphol en goed voor de afwikkeling van ongeveer de helft van alle vluchten.
De Koninklijke Marechaussee meldt dat de situatie op Schiphol 'stabiel' is. De luchthaven heeft alle reizigers opgeroepen niet meer te komen. Het is mede door een staking van medewerkers van KLM te druk.
Er hebben zich nog geen 'incidenten' voorgedaan, aldus een woordvoerder van marechaussee. De organisatie houdt de drukte goed in de gaten. ,,Als er bijvoorbeeld brand uitbreekt moeten we wel iedereen in veiligheid kunnen brengen.'' De situatie wordt op dit moment nog niet als onveilig beschouwd.
Op Schiphol zijn momenteel duizenden mensen. Voor een van de vertrekhallen staat een lange rij, die doorloopt tot buiten het gebouw van de luchthaven.