Pérez wint!
,,Dit kunnen we echt niet doen", is Charles Leclerc duidelijk over zijn radio. Ondertussen viert Sergio Pérez feest: ,,Wat is het toch geweldig om onderdeel te zijn van dit team. Iedereen echt enorm bedankt!"
Max Verstappen moet het doen met de derde plaats, achter Carlos Sainz, maar voor zijn grote rivaal Charles Leclerc. En daar zag het na de kwalificatie toch niet naar uit.
Nog drie minuten
Nog altijd hetzelfde beeld in Monaco, het is nog altijd Pérez aan de leiding voor Sainz, Verstappen en Leclerc. Kan de Mexicaan zijn hoofd koel houden met de druk vol op de ketel?
Zorgen om Pérez
Verstappen is bezorgd over de banden van ploeggenoot Pérez. Die zien er inderdaad niet al te best uit en de Mexicaan zorgt inmiddels voor een optocht, met Sainz, Verstappen en Leclerc vlak achter zich.
Op een rondje
Pérez komt zo als eerste wat verkeer tegen. De achterliggers gaan door de aanvoerder op een rondje worden gezet. De Mexicaan verliest ondertussen wat van zijn voorsprong op Carlos Sainz.
Foutje Sainz
Sainz gaat rechtdoor over de chicane en ziet het gat met Pérez inmiddels oplopen tot bijna vier tellen.
Nog 25 minuten
Sergio Pérez is weer uitstekend op dreef. De Mexicaan van Red Bull rijdt langzaam maar zeker weg bij Carlos Sainz. Max Verstappen is nog altijd de nummer drie, voor grote rivaal Charles Leclerc.
P7
Alonso en Hamilton strijden ondertussen om de zevende plaats. De Spanjaard van Alpine houdt iedereen achter hem op, maar niemand ziet kans hem voorbij te gaan. Het gat met nummer zes Norris is inmiddels opgelopen tot meer dan 20 tellen.
Nog 32 minuten
Sainz zit leider Pérez op de hielden. Verstappen heeft op het moment weinig last van Leclerc, die op P4 alle zeilen bij moet zetten om in de buurt van de Nederlander te blijven.
'Nog 29 ronden'
Max Verstappen krijgt te horen dat er nog 29 ronden verreden gaan worden. Dat houdt in dat er, ondanks dat niet de gehele afstand wordt gereden, wél de volle mep aan punten verdeeld zal worden bij de finish. Daarvoor moet 75% van de geplande 78 ronden worden verreden.
32/?
De safety car is naar binnen, Pérez opent het bal. Wat gebeurt er nog in de laatste 40 minuten van de Grand Prix van Monaco?
We rijden weer
Met de safety car op kop verschijnen de wagens weer op het circuit. Veel ploegen hebben van banden gewisseld. De Ferrari's rijden nog op harde banden, de Red Bulls op mediums. Verstappen en Pérez rekenen dus, net als Mercedes, op een droge baan.
Nog tien minuten
Over tien minuten, om 17.15 uur gaan we weer verder. Het is zo een bijzondere race voor de coureurs, die al vanaf 14.50 in en uit hun auto aan het stappen zijn. En dan hebben ze er pas 30 van de geplande 78 ronden op zitten. Om 18.00 uur is de race sowieso voorbij.
Boze Leclerc
Het is momenteel niet gezellig bij Ferrari. Leclerc lijkt bepaald niet blij met de keuzes van zijn team. De Monegask begon op pole, maar rijdt na twee bandenwissels nu op P4. Net als teamgenoot Sainz en de beide Red Bulls rijdt hij nu op harde banden.
Met name bij de tweede bandenwissel van Leclerc ging iets niet goed in de communicatie:
Code rood
De auto's worden weer naar binnen gehaald. De crash van Schumacher heeft voor schade aan de bandenmuur gezorgd en die moet eerst worden verholpen.
30/77
We naderen de helft van de race en de safety car rijdt nog altijd voorop. Verstappen vertelde net dat hij een brandlucht rook, maar krijgt te horen dat dat niet van zijn auto komt. Wellicht reed hij langs een barbecue...
Enorme crash
Mick Schumacher vliegt van de baan en zijn auto staat in stukken in de muur. ,,Ik ben ok, maar heb geen idee wat er is gebeurd", laat de Duitser van Haas weten. Hij stapt zelf uit, maar wat een puinhoop...
,,Is hij in orde?", vraagt collega Guanyu Zhou bezorgd als hij langs de wagen van Schumacher rijdt. Gelukkig wel dus.
Het is bepaald niet de race van Haas, want eerder moest Kevin Magnussen de strijd ook al staken.
Red Bulls naar binnen
En ook Pérez en Verstappen gaan naar binnen voor de harde banden. De Mexicaan komt als eerste weer buiten, Verstappen meldt zich tussen de twee Ferrari's.
Wat gebeurt hier?
Sainz gaat naar binnen om te wisselen naar harde banden. Maar direct achter de Ferrari-coureur duikt ook Leclerc naar buiten. Dat had zijn team niet verwacht, tot ongeloof van de thuisrijder, die het uitschreeuwt van frustratie. Desondanks is hij vrij snel weer buiten.
Bandenwissels
Ook Leclerc en Verstappen zijn nu naar binnen gegaan voor intermediates. Dat houdt in dat Sainz, die nog op regenbanden rijdt, nu de leiding heeft. Pérez, die als eerste van de top vier naar binnen ging, rijdt nu op de tweede plek en loopt rap in op Sainz. Die hoopt dat het droog blijft, om over enkele ronden over te kunnen gaan op slicks.
Verstappen schuift op
Pérez is naar binnen gegaan om te wisselen naar intermediates en komt op P5 weer naar buiten. Dat houdt in dat Verstappen een plekje is opgeschoven.
Sainz wil nog even buiten blijven op zijn regenbanden.
Twijfel
De omstandigheden zorgen voor wat twijfel bij de teams. De grote vraag is natuurlijk of het droog blijft. Verschillende coureurs vrezen dat hun regenbanden te heet worden, terwijl Gasly op zijn intermediates flink wat posities is opgeschoven. Er worden nog wat buien verwacht het komende uur, maar we hebben de afgelopen uren kunnen zien dat de voorspellingen niet al te betrouwbaar zijn.
Gasly op dreef
Pierre Gasly probeert ondertussen in het achterveld op zijn intermediates de nodige plekken op te schuiven. Die tactiek lijkt zijn vruchten af te werken, want van P17 is de Fransman van AlphaTauri opgeschoven naar P12.
'Het is glad'
,,Het is nog steeds een beetje glad en tricky op deze banden", zegt Max Verstappen over het snel drogende circuit van Monaco. De wereldkampioen rijdt nog altijd op P4, terwijl Leclerc vooraan afstand neemt van ploeggenoot Carlos Sainz. Die weet zo de achtervolgende Red Bulls op te houden.
5/77
Charles Leclerc is de man met het meeste zicht, Carlos Sainz volgt zijn Ferrari-teamgenoot op een paar tellen. Pérez en Verstappen vervolmaken de top vier. Inmiddels krijgen we bericht dat het de komende 20 minuten droog gaat blijven.
Safety Car naar binnen
De safety car is naar binnen gegaan en met Charles Leclerc op P1 is de race alsnog echt begonnen!
Gele vlag
Latifi zorgt razendsnel voor een gele vlag. De Williams-coureur gaat in de haarspeldbocht rechtdoor, maar weet zichzelf uit de situatie te redden. Geen grote problemen voor hem. Stroll raakt vervolgens een muur en loopt een lekke achterband op.
We rijden!
Met de safety car voorop maken de coureurs inmiddels weer meters over het circuit. We gaan 77 rondjes rijden.
Start achter safety car
Goed, nog vijf minuten en we gaan alsnog beginnen. Achter de safety car, dat wel. Het is nu droog in Monaco, maar er worden ook later vanmiddag nog buien verwacht.
Start om 16.05 uur
De planning is nu dat er gestart gaat worden om 16.05 uur, over een kleine tien minuten dus. De coureurs melden zich weer bij hun wagens. Hoe er gestart gaat worden, is nog niet bekend gemaakt.
Bottas steelt de show
Valtteri Bottas weet zich wel te vermaken in de paddock. De Alfa Romeo steekt de draak met het slechte weer:
Regendans
Bij Mercedes vroegen ze eerder vandaag mensen nog om een regendans te doen. Inmiddels vinden ze het bij de stal van Hamilton en Russell wel mooi geweest.
Praten en poetsen
Er wordt veel gepraat in de paddock en druk gepoetst onder in de haast opgezette tentjes boven de auto's. De coureurs bekijken ondertussen de beelden van de rondjes die ze achter de safety car hebben gereden.
De weerkaart belooft ondertussen weinig goeds, het is voorlopig kletsnat.
Afwachten...
Het is nog onduidelijk wanneer de race gaat beginnen en op welke manier. Het regent nog altijd stevig.
Een beeld zegt soms meer dan 1000 woorden, het is klets- en kletsnat:
Christian Horner
,,Dit is de juiste beslissing", zegt Red Bull-teambaas Christian Horner. ,,Het is veel te nat om te racen. Het is een beetje een loterij zo. Als het weer wat beter wordt, hebben wij het liefst een staande start."
Rode vlag
En we gaan weer naar binnen. Het regent enorm hard in Monaco en dus besluit de wedstrijdleiding om iedereen van de baan te halen. We zijn nog altijd niet begonnen met de race.
Veel regen
,,Veel regen en veel water op het circuit", zegt Vettel over de radio en dat is ook duidelijk te zien op de beelden. Het regent stevig in Monaco, terwijl de wagens nog altijd achter de safety car rijden.
Formatie rondje begonnen
De coureurs rijden inmiddels achter de safety car aan voor de formatie ronde.
Vanuit Frankrijk wordt gemeld dat er nog een klein half uur regen blijft vallen, daarna zou het droog worden.
Nog twee minuten
Het regent nog altijd, maar wel iets minder hard dan net. Op het circuit zelf ligt nogal wat water. De start staat nog altijd op de planning voor over twee minuten. Alle wagens staan inmiddels op regenbanden.
'Waar wachten we op?'
De start is inmiddels uitgesteld tot 15.16 uur en daar is niet iedereen het mee eens. ,,Waar wachten we op?", vraagt Max Verstappen zich af.
Start uitgesteld
De regen zorgt voor wat oponthoud in Monaco, de race gaat dus niet om 15.00 uur van start, maar om 15.09 uur. En er wordt nog veel meer regen verwacht. Duidelijk is inmiddels dat de formatieronde achter de safety car wordt verreden. Deze maatregel houdt in dat iedereen op regenbanden zal moeten beginnen.
De eerste regen valt
Het regent in Monaco, de paraplu's gaan omhoog op de tribunes en de coureurs worden droog gehouden. Max Verstappen en Lewis Hamilton gaan hun zin dus krijgen. De vraag is uiteraard wel hoeveel regen er gaat vallen. ,,Het is behoorlijk nat", laat de Brit over de radio weten aan zijn team.
Twijfels
,,Normaal gesproken zouden we één pitstop doen tijdens deze race", zegt Red Bull-teambaas Christian Horner bij Sky Sports. ,,Maar met die twijfels over het weer... De strategie gaat heel belangrijk zijn vandaag."
Zijn collega bij Ferrari, Mattia Binotto, heeft een duidelijke voorkeur: ,,Wij hopen dat het droog blijft, maar dat weten we niet. Het is een lange race. Het is mooi dat we vooraan staan, dat is zeker in deze race een voordeel."
Ook Hamilton wil regen
,,Ik zit al de hele week te wachten op die wolken", zei Lewis Hamilton zondagmiddag. ,,Ik hoop echt dat er iets opwindends gebeurt vandaag. Een droge start en dan een natte race, dat zou wel wat zijn."
Hamilton klaagde vrijdag flink over zijn stuiterende Mercedes en is nog altijd niet tevreden over zijn auto. ,,We proberen van alles en de twee wagens doen andere dingen. De auto is dit weekeinde moeilijk te besturen. Zelfs als we enorme risico's nemen komen we meer dan een halve seconde tekort. We hebben dus nog veel werk te doen."
Ferrari
Carlos Sainz start in zijn Ferrari naast ploeggenoot Charles Leclerc, die met Max Verstappen in een strijd om de koppositie in de WK-stand is verwikkeld. Wat is het plan van de Spaanse nummer vier in de stand?
,,Ik zou vrij zijn om te racen, maar het is een circuit waarop dat amper kan", aldus Sainz. ,,Dat moeten we wel in ons achterhoofd houden en we moeten ons realiseren dat het voor het team erg goed zou zijn als we als eerste en tweede over de finish komen. De strategie en de tactiek zullen een grotere rol spelen dan het racen zelf."
Ferrari heeft overigens de versnellingsbak van Sainz vervangen na de botsing van gisteren in Q3. Ook Red Bull-rijder Sergio Pérez heeft een nieuwe versnellingsbak.
Het circuit
Het stratencircuit van Monaco is 3.337 meter lang en de coureurs zullen 78 rondjes rijden, wat neerkomt op een totale afstand van 260 kilometer en 286 meter.
Inhalen is bijzonder lastig in de smalle straten en regen zou een flinke invloed hebben op de race, omdat de kans op glijpartijen flink toeneemt. Er ligt immers nogal wat olie op de weg van het verkeer dat er op andere dagen voorbijkomt en die olie zou bij regen omhoog komen.
De voorspellingen wisselen nogal, maar er hangen flinke wolken boven Monaco.
'Irritant'
Max Verstappen had nog wel wat aan te merken op de chaotische kwalificatie : ,,Je kunt je zonder straf de auto tactisch in de muur parkeren, dat is irritant.” Lees hier meer over de visie van de wereldkampioen op de problemen met kwalificeren in Monaco (premium).
De beelden
Het meeste besproken moment tijdens de kwalificatie was de crash van Sergio Pérez. De Mexicaan belandde vlak voor het einde van Q3 is de muur en zorgde er zo voor dat onder meer Max Verstappen zijn tijd niet meer kon verbeteren. Bekijk hier de samenvatting van de kwalificatie:
Startopstelling
Laten we beginnen met het resultaat van de kwalificatie van gisteren. Verstappen moet het vandaag doen vanaf P4, met naast zich teamgenoot Sergio Pérez. Vanaf rij één de Ferrari's van Charles Leclerc en Carlos Sainz.
Welkom!
Goedemiddag en welkom in het liveblog van de Grand Prix van Monaco. Na de teleurstellende kwalificatie van gisteren wacht Max Verstappen vandaag een zware dobber. Het is bijzonder lastig inhalen op het smalle circuit en dus hoopt de Nederlander op regen. De kans dat er daadwerkelijk wat gaan vallen, lijkt niet al te groot, maar uitgesloten is het zeker ook niet. Volg alle ontwikkelingen hier op de voet, met vanaf 15.00 uur de race!