Pérez wint!
,,Dit kunnen we echt niet doen", is Charles Leclerc duidelijk over zijn radio. Ondertussen viert Sergio Pérez feest: ,,Wat is het toch geweldig om onderdeel te zijn van dit team. Iedereen echt enorm bedankt!"
Max Verstappen moet het doen met de derde plaats, achter Carlos Sainz, maar voor zijn grote rivaal Charles Leclerc. En daar zag het na de kwalificatie toch niet naar uit.
Nog drie minuten
Nog altijd hetzelfde beeld in Monaco, het is nog altijd Pérez aan de leiding voor Sainz, Verstappen en Leclerc. Kan de Mexicaan zijn hoofd koel houden met de druk vol op de ketel?
Zorgen om Pérez
Verstappen is bezorgd over de banden van ploeggenoot Pérez. Die zien er inderdaad niet al te best uit en de Mexicaan zorgt inmiddels voor een optocht, met Sainz, Verstappen en Leclerc vlak achter zich.
Op een rondje
Pérez komt zo als eerste wat verkeer tegen. De achterliggers gaan door de aanvoerder op een rondje worden gezet. De Mexicaan verliest ondertussen wat van zijn voorsprong op Carlos Sainz.
Foutje Sainz
Sainz gaat rechtdoor over de chicane en ziet het gat met Pérez inmiddels oplopen tot bijna vier tellen.
Nog 25 minuten
Sergio Pérez is weer uitstekend op dreef. De Mexicaan van Red Bull rijdt langzaam maar zeker weg bij Carlos Sainz. Max Verstappen is nog altijd de nummer drie, voor grote rivaal Charles Leclerc.
P7
Alonso en Hamilton strijden ondertussen om de zevende plaats. De Spanjaard van Alpine houdt iedereen achter hem op, maar niemand ziet kans hem voorbij te gaan. Het gat met nummer zes Norris is inmiddels opgelopen tot meer dan 20 tellen.
Nog 32 minuten
Sainz zit leider Pérez op de hielden. Verstappen heeft op het moment weinig last van Leclerc, die op P4 alle zeilen bij moet zetten om in de buurt van de Nederlander te blijven.
'Nog 29 ronden'
Max Verstappen krijgt te horen dat er nog 29 ronden verreden gaan worden. Dat houdt in dat er, ondanks dat niet de gehele afstand wordt gereden, wél de volle mep aan punten verdeeld zal worden bij de finish. Daarvoor moet 75% van de geplande 78 ronden worden verreden.
32/?
De safety car is naar binnen, Pérez opent het bal. Wat gebeurt er nog in de laatste 40 minuten van de Grand Prix van Monaco?
We rijden weer
Met de safety car op kop verschijnen de wagens weer op het circuit. Veel ploegen hebben van banden gewisseld. De Ferrari's rijden nog op harde banden, de Red Bulls op mediums. Verstappen en Pérez rekenen dus, net als Mercedes, op een droge baan.
Nog tien minuten
Over tien minuten, om 17.15 uur gaan we weer verder. Het is zo een bijzondere race voor de coureurs, die al vanaf 14.50 in en uit hun auto aan het stappen zijn. En dan hebben ze er pas 30 van de geplande 78 ronden op zitten. Om 18.00 uur is de race sowieso voorbij.
Boze Leclerc
Het is momenteel niet gezellig bij Ferrari. Leclerc lijkt bepaald niet blij met de keuzes van zijn team. De Monegask begon op pole, maar rijdt na twee bandenwissels nu op P4. Net als teamgenoot Sainz en de beide Red Bulls rijdt hij nu op harde banden.
Met name bij de tweede bandenwissel van Leclerc ging iets niet goed in de communicatie:
Code rood
De auto's worden weer naar binnen gehaald. De crash van Schumacher heeft voor schade aan de bandenmuur gezorgd en die moet eerst worden verholpen.
© Pool via REUTERS © AFP 30/77
We naderen de helft van de race en de safety car rijdt nog altijd voorop. Verstappen vertelde net dat hij een brandlucht rook, maar krijgt te horen dat dat niet van zijn auto komt. Wellicht reed hij langs een barbecue...
Enorme crash
Mick Schumacher vliegt van de baan en zijn auto staat in stukken in de muur. ,,Ik ben ok, maar heb geen idee wat er is gebeurd", laat de Duitser van Haas weten. Hij stapt zelf uit, maar wat een puinhoop...
,,Is hij in orde?", vraagt collega Guanyu Zhou bezorgd als hij langs de wagen van Schumacher rijdt. Gelukkig wel dus.
Het is bepaald niet de race van Haas, want eerder moest Kevin Magnussen de strijd ook al staken.
Red Bulls naar binnen
En ook Pérez en Verstappen gaan naar binnen voor de harde banden. De Mexicaan komt als eerste weer buiten, Verstappen meldt zich tussen de twee Ferrari's.
Wat gebeurt hier?
Sainz gaat naar binnen om te wisselen naar harde banden. Maar direct achter de Ferrari-coureur duikt ook Leclerc naar buiten. Dat had zijn team niet verwacht, tot ongeloof van de thuisrijder, die het uitschreeuwt van frustratie. Desondanks is hij vrij snel weer buiten.
Bandenwissels
Ook Leclerc en Verstappen zijn nu naar binnen gegaan voor intermediates. Dat houdt in dat Sainz, die nog op regenbanden rijdt, nu de leiding heeft. Pérez, die als eerste van de top vier naar binnen ging, rijdt nu op de tweede plek en loopt rap in op Sainz. Die hoopt dat het droog blijft, om over enkele ronden over te kunnen gaan op slicks.
Verstappen schuift op
Pérez is naar binnen gegaan om te wisselen naar intermediates en komt op P5 weer naar buiten. Dat houdt in dat Verstappen een plekje is opgeschoven.
Sainz wil nog even buiten blijven op zijn regenbanden.