VERSTAPPEN WINT!
Daar is hij! Max Verstappen profiteert op-ti-maal van de uitvalbeurt van Charles Leclerc en loopt 25 punten uit op zijn rivaal! Het gat gaat naar 63. Tien tellen later komt Lewis Hamilton als tweede over de streep, voor George Russell die Sergio Pérez dus te slim af was.
52/53
Nog twee rondjes af te leggen, als Sainz nog maar eens de snelste raceronde rijdt. Dat extra puntje is wel voor de Spanjaard, dus Verstappen gaat er 25 pakken.
Herstart
Pérez is helemaal niet bij de pinken en daar klapt Russell er voorbij! Perfect getimed door de mannen van Mercedes.
50/53
Amper een rondje later gaan we alweer racen. Mooi. Nog 4 rondes te gaan.
Virtual safety car
De gele vlag wordt een virtual safety car. Geen daadwerkelijke safety car, dus de pitcrew gaat weer naar binnen.
49/53
Geel in de sectoren 1 en 2. Het heeft alles te maken met Zhou, die daar silstaat. Bij Red Bull staan ze al klaar, in het geval van een safety car.
48/53
Zes rondjes voor het einde is het vooral nog spannend voor de laatste podiumplaats. Wie mag met Verstappen mee: Pérez of Russell?
46/53
Een minder momentje voor de McLarens. Norris wordt gepakt door Sainz, Ocon doet hetzelfde bij Ricciardo.
45/53
Sainz met de snelste raceronde. Daar kon je op wachten. Gaat Verstappen naar het einde met dit setje hard?
45/53
'George, je kunt hem nog op de baan pakken', zegt Toto Wolff tegen zijn pupil. Het team legt Russell even uit dat Pérez ervoor lag bij het insturen.
43/53
Daar is Sainz voor zijn pitstop. Hij lost ook meteen die straf van 5 seconden in en komt vervolgens terug op P9. Daar smokkelt hij normaal gesproken nog wel wat puntjes bij.
42/53
Contact tussen Russell en Pérez! De laatste gaat rechtdoor bij de chicane. Aan wie lag dat? De Brit weet het wel, als we de radio horen...
42/53
Dit is ook mooi. 'Box box', krijgt Sainz te horen, maar hij is in vól gevecht met Pérez en heeft dus wel andere dingen aan zijn hoofd. 'Niet nu.'
41/53
Nu gaat hij het toch proberen hoor. Sainz krijgt te horen dat hij voorlopig nog even buiten blijft en gaat er dan maar gewoon voor.
40/53
Sainz heeft Pérez trouwens nog altijd niet te pakken. 'Zo komen we hem niet voorbij.'
40/53
Einde verhaal voor Magnussen. Hij zet zijn Haas stil bij het team.
38/53
We hadden ons Latifi-momentje nog niet gehad, maar daar is hij. Hij probeert het bij Magnussen, die vol de kerbs pakt en hem probeert te houden. Straf op komst voor de Deen?
38/53
Op de radio van Verstappen eenzelfde soort sentiment. 'Iedereen zal het wel lastig hebben linksvoor.'
37/53
Of iedereen last heeft van bandenslijtage, vraagt Hamilton. Jazeker, terwijl Sainz begint te kijken bij Pérez.
35/53
Intussen heeft Sainz het spoor van Pérez al gevonden. Hij is héél snel, maar heeft er ook mediums onder hangen als enige van de mannen vooraan. De enige overgebleven Ferrari-coureur moet wel nog een keer stoppen, zo is de verwachting.
33/53
En dat is een aardige misser van Hamilton. Hij verlaat heel kort de baan en dat brengt Pérez weer terug tot op 1,5 seconde. Verstappen was voor de Brit sowieso al buiten bereik.
30/53
Carlos Sainz is de naam! Zijn geduld is op en dus zet hij hem er in Signes gewoon aan de buitenkant langs bij Russell. P4 voor de op P19 gestarte Spanjaard, die dus wel nog die straf heeft.
30/53
Verstappen scherpt de snelste raceronde nog maar even aan. Dat betekent een puntje extra: 38 + 26 zou het gat naar Leclerc 64 maken. Ai.
28/53
Gasly met een fikse misser bij de chicane. Het kost hem twee plekken, de publiekslieveling die hier nota bene zijn eigen tribune heeft ligt op P15.
26/53
'We zijn sneller. We zijn in de race', aldus Sainz over de radio. Ook met die straf van 5 tellen is er nog veel mogelijk, we zijn immers pas halverwege.
Ook Zhou heeft 5 tellen aan de broek gekregen voor dat moment met Schumacher.25/53
Terwijl Verstappen al 3 tellen heeft op Hamilton, hier nog even de beelden van de crash.
24/53
Een tijdstraf van 5 seconden voor Sainz! Een 'unsafe release' in de pitstraat ten opzichte van Albon was de aanleiding. Dat was ook echt kantje boord.
23/53
Daar staat Schumacher in de verkeerde richting stil op het asfalt. Schumacher zorgt voor kortstondig geel in sector 3, maar is weer onderweg. Ook Zhou was erbij betrokken, hij komt naar binnen voor een nieuwe neus. Maar wat een dramatische stop.
In de herhaling zien we dat Schumacher het buitenom probeerde bij de Chinees. Als er één iemand als schuldige wordt aangewezen, zal het Zhou zijn.22/53
De een zijn dood is de ander zijn brood. Sainz is door dit alles al opgeklommen naar P6. Het podium lijkt sowieso mogelijk.
21/53
Daar gaan we! Verstappen kiest zijn moment in de derde sector en houdt Hamilton in eerste instantie van zich af.
20/53
Safety car ending. We gaan weer racen, met Verstappen vooraan en daarachter Hamilton, Pérez en Russell. Wordt het een gevalletje wegrijden, of gaan we voor een halve race terug naar vorig jaar? De Nederlander mag in ieder geval het moment bepalen dat hij op het gas gaat.
20/53
In de herhaling zien we dat Leclerc hem in bocht 11 kwijt is en dan wegschuift, zo de banden in. Hij heeft het over de radio over een probleem met het gaspedaal en schreeuwt het uit. 'Nooooooo!'
De Monegask is inmiddels uitgestapt, maar wát een domper voor de Monegask. Verstappen controleert ook nog even of alles oké is met zijn grote concurrent.Leclerc crasht!
Charles Leclerc ramt hem in leidende positie de muur in! We hebben een safety car en meteen gaan Hamilton, Pérez en Russell de pitstraat in.
Wat. Een. Drama voor Ferrari.18/53
Norris bezorgde Verstappen in ieder geval weinig problemen.
16/53
Verstappen komt naar binnen! Hij staat 2,4 seconden stil en gaat weer door op de harde band, om achter Norris terug op de baan te komen. Hoe lang gaat Ferrari nu wachten, wetende wat de harde band doet uit de data van Sainz?
14/53
Sainz zit inmiddels in de punten. Wat is er nog meer mogelijk?
Terwijl Leclerc zichzelf wat meer ademruimte heeft gegeven en nu alweer even meer dan een seconde heeft. Dat betekent geen DRS voor Verstappen.12/53
De enige plek waar hij echt dichtbij komt, is Mistral Straight.
11/53
Vooralsnog houdt Leclerc het nog altijd verdomd goed ten opzichte van Verstappen, die constant binnen DRS-afstand zit. Moet hij het dan misschien in de pitstraat gaan proberen met een undercut? In deze temperaturen makkelijker gezegd dan gedaan.
Herhaling start
Nog liefhebbers voor de herhaling van de start? Hier is-ie! Hamilton nam dus meteen Pérez te pakken en inmiddels is hij ook weg aan het rijden bij de Red Bull.
9/53
Terwijl Magnussen een wel héél vroege pitstop maakt.