VERSTAPPEN WINT!
Daar is hij! Max Verstappen profiteert op-ti-maal van de uitvalbeurt van Charles Leclerc en loopt 25 punten uit op zijn rivaal! Het gat gaat naar 63. Tien tellen later komt Lewis Hamilton als tweede over de streep, voor George Russell die Sergio Pérez dus te slim af was.
52/53
Nog twee rondjes af te leggen, als Sainz nog maar eens de snelste raceronde rijdt. Dat extra puntje is wel voor de Spanjaard, dus Verstappen gaat er 25 pakken.
Herstart
Pérez is helemaal niet bij de pinken en daar klapt Russell er voorbij! Perfect getimed door de mannen van Mercedes.
50/53
Amper een rondje later gaan we alweer racen. Mooi. Nog 4 rondes te gaan.
Virtual safety car
De gele vlag wordt een virtual safety car. Geen daadwerkelijke safety car, dus de pitcrew gaat weer naar binnen.
49/53
Geel in de sectoren 1 en 2. Het heeft alles te maken met Zhou, die daar silstaat. Bij Red Bull staan ze al klaar, in het geval van een safety car.
48/53
Zes rondjes voor het einde is het vooral nog spannend voor de laatste podiumplaats. Wie mag met Verstappen mee: Pérez of Russell?
46/53
Een minder momentje voor de McLarens. Norris wordt gepakt door Sainz, Ocon doet hetzelfde bij Ricciardo.
45/53
Sainz met de snelste raceronde. Daar kon je op wachten. Gaat Verstappen naar het einde met dit setje hard?
45/53
'George, je kunt hem nog op de baan pakken', zegt Toto Wolff tegen zijn pupil. Het team legt Russell even uit dat Pérez ervoor lag bij het insturen.
43/53
Daar is Sainz voor zijn pitstop. Hij lost ook meteen die straf van 5 seconden in en komt vervolgens terug op P9. Daar smokkelt hij normaal gesproken nog wel wat puntjes bij.
42/53
Contact tussen Russell en Pérez! De laatste gaat rechtdoor bij de chicane. Aan wie lag dat? De Brit weet het wel, als we de radio horen...
42/53
Dit is ook mooi. 'Box box', krijgt Sainz te horen, maar hij is in vól gevecht met Pérez en heeft dus wel andere dingen aan zijn hoofd. 'Niet nu.'
41/53
Nu gaat hij het toch proberen hoor. Sainz krijgt te horen dat hij voorlopig nog even buiten blijft en gaat er dan maar gewoon voor.
40/53
Sainz heeft Pérez trouwens nog altijd niet te pakken. 'Zo komen we hem niet voorbij.'
40/53
Einde verhaal voor Magnussen. Hij zet zijn Haas stil bij het team.
38/53
We hadden ons Latifi-momentje nog niet gehad, maar daar is hij. Hij probeert het bij Magnussen, die vol de kerbs pakt en hem probeert te houden. Straf op komst voor de Deen?
38/53
Op de radio van Verstappen eenzelfde soort sentiment. 'Iedereen zal het wel lastig hebben linksvoor.'
37/53
Of iedereen last heeft van bandenslijtage, vraagt Hamilton. Jazeker, terwijl Sainz begint te kijken bij Pérez.
35/53
Intussen heeft Sainz het spoor van Pérez al gevonden. Hij is héél snel, maar heeft er ook mediums onder hangen als enige van de mannen vooraan. De enige overgebleven Ferrari-coureur moet wel nog een keer stoppen, zo is de verwachting.
33/53
En dat is een aardige misser van Hamilton. Hij verlaat heel kort de baan en dat brengt Pérez weer terug tot op 1,5 seconde. Verstappen was voor de Brit sowieso al buiten bereik.
30/53
Carlos Sainz is de naam! Zijn geduld is op en dus zet hij hem er in Signes gewoon aan de buitenkant langs bij Russell. P4 voor de op P19 gestarte Spanjaard, die dus wel nog die straf heeft.
30/53
Verstappen scherpt de snelste raceronde nog maar even aan. Dat betekent een puntje extra: 38 + 26 zou het gat naar Leclerc 64 maken. Ai.
28/53
Gasly met een fikse misser bij de chicane. Het kost hem twee plekken, de publiekslieveling die hier nota bene zijn eigen tribune heeft ligt op P15.
26/53
'We zijn sneller. We zijn in de race', aldus Sainz over de radio. Ook met die straf van 5 tellen is er nog veel mogelijk, we zijn immers pas halverwege.
Ook Zhou heeft 5 tellen aan de broek gekregen voor dat moment met Schumacher.25/53
Terwijl Verstappen al 3 tellen heeft op Hamilton, hier nog even de beelden van de crash.
24/53
Een tijdstraf van 5 seconden voor Sainz! Een 'unsafe release' in de pitstraat ten opzichte van Albon was de aanleiding. Dat was ook echt kantje boord.
23/53
Daar staat Schumacher in de verkeerde richting stil op het asfalt. Schumacher zorgt voor kortstondig geel in sector 3, maar is weer onderweg. Ook Zhou was erbij betrokken, hij komt naar binnen voor een nieuwe neus. Maar wat een dramatische stop.
In de herhaling zien we dat Schumacher het buitenom probeerde bij de Chinees. Als er één iemand als schuldige wordt aangewezen, zal het Zhou zijn.22/53
De een zijn dood is de ander zijn brood. Sainz is door dit alles al opgeklommen naar P6. Het podium lijkt sowieso mogelijk.
21/53
Daar gaan we! Verstappen kiest zijn moment in de derde sector en houdt Hamilton in eerste instantie van zich af.
20/53
Safety car ending. We gaan weer racen, met Verstappen vooraan en daarachter Hamilton, Pérez en Russell. Wordt het een gevalletje wegrijden, of gaan we voor een halve race terug naar vorig jaar? De Nederlander mag in ieder geval het moment bepalen dat hij op het gas gaat.
20/53
In de herhaling zien we dat Leclerc hem in bocht 11 kwijt is en dan wegschuift, zo de banden in. Hij heeft het over de radio over een probleem met het gaspedaal en schreeuwt het uit. 'Nooooooo!'
De Monegask is inmiddels uitgestapt, maar wát een domper voor de Monegask. Verstappen controleert ook nog even of alles oké is met zijn grote concurrent.Leclerc crasht!
Charles Leclerc ramt hem in leidende positie de muur in! We hebben een safety car en meteen gaan Hamilton, Pérez en Russell de pitstraat in.
Wat. Een. Drama voor Ferrari.18/53
Norris bezorgde Verstappen in ieder geval weinig problemen.
16/53
Verstappen komt naar binnen! Hij staat 2,4 seconden stil en gaat weer door op de harde band, om achter Norris terug op de baan te komen. Hoe lang gaat Ferrari nu wachten, wetende wat de harde band doet uit de data van Sainz?
14/53
Sainz zit inmiddels in de punten. Wat is er nog meer mogelijk?
Terwijl Leclerc zichzelf wat meer ademruimte heeft gegeven en nu alweer even meer dan een seconde heeft. Dat betekent geen DRS voor Verstappen.12/53
De enige plek waar hij echt dichtbij komt, is Mistral Straight.
11/53
Vooralsnog houdt Leclerc het nog altijd verdomd goed ten opzichte van Verstappen, die constant binnen DRS-afstand zit. Moet hij het dan misschien in de pitstraat gaan proberen met een undercut? In deze temperaturen makkelijker gezegd dan gedaan.
Herhaling start
Nog liefhebbers voor de herhaling van de start? Hier is-ie! Hamilton nam dus meteen Pérez te pakken en inmiddels is hij ook weg aan het rijden bij de Red Bull.
9/53
Terwijl Magnussen een wel héél vroege pitstop maakt.
8/53
In het achterveld is Sainz doorgestoomd naar P12. Als hij nu ook de twee Aston Martins pakt, zit hij al in de punten. Een kwestie van tijd.
7/53
Verstappen gooit zijn achtervleugel maar eens open en probeert het... nee. Weer net niet. Meer dan een halve seconde geeft hij Leclerc telkens niet, de druk zit er vol op!
6/53
Wanneer komt die aanval van Verstappen? De Nederlander zit constant dicht achter Leclerc, maar in de chicane halverwege Mistral Straight lukt het nog niet.
Verstappen probeert het vervolgens in Signes na een foutje van de Monegask, die het voorlopig houdt.5/53
De mannen vooraan hebben nu al een flink gaatje getrokken naar Hamilton. Achter hem zit Pérez te loeren. De Mexicaan lijkt sneller.
4/53
Ocon wordt bestraft voor dat moment waarbij Tsunoda spinde in de eerste ronde. 5 tellen voor de Fransman.
2/53
Voor de tweede keer komen de coureurs over start/finish, als Verstappen zijn achterstand op Leclerc halveert en nu op een halve seconde zit. Als hij zo DRS krijgt...
1/53
Daar draait Tsunoda in de rondte. Geel in sector 2. Hij kan weer verder, maar is helemaal teruggevallen.
Magnussen heeft de allerbeste start gehad. Vanaf P20 ligt hij nu al op P13. Absurd.Start
Daar gaan we! De lampen gaan aan, weer uit en we zijn vertrokken! Verstappen en Leclerc zijn allebei goed weg, Hamilton grijpt P3. En die Alonso... zó in één keer naar P5.
Formation lap
On y va! De twintig F1-auto's rollen van hun plek voor de formatieronde. Temperatuur in de banden krijgen zal nu niet zo'n probleem worden...
Bij eigenlijk iedereen zien we mediums onder de wagen hangen, enkel Pierre Gasly, Valtteri Bottas en Carlos Sainz kiezen voor hard.Charles Leclerc is er klaar voor, wij zijn er klaar voor... nog even wachten!
WK-stand
Tien minuten voor het starten van de motoren kijken we nog even naar de WK-stand. Max Verstappen zal vandaag niet achterhaald worden, maar als polesitter Charles Leclerc wegrijdt kan hij het gat wel weer wat verder dichten.
1. Verstappen - 208 punten
2. Leclerc - 170
3. Pérez - 151
4. Sainz - 133
5. Russell - 128
6. Hamilton - 109Feitjes
• Dit wordt de 62ste keer dat de GP van Frankrijk wordt verreden en de 18de keer op Paul Ricard
• Van de 17 races op Paul Ricard werden er 11 van pole gewonnen, inclusief de laatste 3
• Als Fernando Alonso (18.619) de derde ronde van deze GP haalt, wordt hij de coureur met de meeste rondjes achter zijn naam uit de F1-historie. Enkel Kimi Räikkönen (18.621) reed er meer
• Van de 16 pole positions uit zijn loopbaan, wist Charles Leclerc er 'maar' 4 om te zetten in een zege. Max Verstappen (5) won vaker met de Monegask vooraanRoutekaartje
Het contract van de Franse GP loopt na dit seizoen af en Paul Ricard komt hoogstwaarschijnlijk niet in de F1-plannen voor 2023 voor. Maar wat is er dan mis met het circuit? Nou, in het verleden is vooral de bereikbaarheid al een drama gebleken. Daarnaast ligt de baan een beetje in de middle of nowhere, en zijn de bezoekersaantallen ook niet heel denderend. Alhoewel: in ieder geval de race is uitverkocht. Commercieel zijn er voor de Formule 1-leiding een aantal interessantere plekken en de kalender puilt al uit.
De baan zelf heeft een beetje van alles wat. Snelle bochten en flat-out rechte stukken, maar ook langzamere, technische gedeeltes. Het beroemdste gedeelte is de Mistral Straight, waar de eerste DRS-zone ligt, met aan het einde Signes, een bocht die de mannen met een kleine 300 km/u nemen. Om te voorkomen dat Mistral Straight twee kilometer aan één stuk rechtdoor is, hebben ze halverwege een chicane gelegd. Een baan waar inhalen mogelijk wordt geacht, maar de laatste drie edities zijn hier toch van pole gewonnen.De coureurs hebben hun auto's in ieder geval alvast naar de grid gebracht! Zelf zullen ze tot het laatste moment zoveel mogelijk verkoeling willen meepakken, dus gauw even terug naar de pit box.
Bandenstrategie
De zon schijnt dus ongenadig hard op het asfalt in Le Castellet, wat zo zijn consequenties heeft voor het managen van de banden. ,,Die heel weten te houden, dat wordt de sleutel", zei Max Verstappen er al over. Red Bull rijdt in principe met een downforce level dat de banden wat gunstiger gezind is dan bijvoorbeeld Ferrari.
Maar wat hebben de teams nog over en voor hoeveel pitstops gaan ze dan? Het vermoeden is in ieder geval dat we net als vorig jaar weinig van de zachtste compound gaan zien. Bekijk hieronder de voorspelling van bandenleverancier Pirelli. Niet dat zij het heel vaak bij het rechte eind hebben, maar toch...'Hopelijk kunnen we aanvallen'
Tijdens de Drivers Parade deelde Max Verstappen een kwartiertje of drie geleden nog even zijn laatste verwachtingen voor de race op een, het kan niet vaak genoeg gezegd worden, bijzonder warm Paul Ricard. Of hij de betere raceauto heeft dan Ferrari? ,,Ik weet niet precies hoe de verhoudingen op race pace zullen liggen. Het wordt close. De auto, de banden, wij zelf als coureurs, alles wordt heet, dus het wordt heel lastig om de strategie te laten werken." Afsluitend in het Nederlands: ,,Je hoopt altijd op meer in de kwalificatie, maar hopelijk kunnen we in de wedstrijd aanvallen."
Startgrid
Dit is die uiteindelijke startgrid. Mick Schumacher had een stuk verder naar voren gestaan, ware het niet dat hij in Q1 de track limits overschreed en alleen Nicholas Latifi achter hem kwalificeerde. Carlos Sainz en Kevin Magnussen vervingen verschillende motoronderdelen en moeten zich van achteraan door het veld zien te manoeuvreren. Wat is er nog mogelijk voor Sainz? Goede vraag...
Hamilton 300
Lewis Hamilton zal zich vanmiddag bij een wel heel select groepje voegen van coureurs met 300 grands prix-optredens achter hun naam. Alleen Kimi Räikkönen (349), Fernando Alonso (344), Rubens Barrichello (322) en op 306 Michael Schumacher en Jenson Button gingen de zevenvoudig wereldkampioen voor. Zijn mooiste race? De allereerste, zo zei hij.
Maar wat kan 'Sir Lewis' dan daadwerkelijk in zijn 300ste race? Hij start in ieder geval als vierde, achter de twee Red Bulls en de Ferrari van Charles Leclerc, maar pal voor landgenoten Lando Norris en George Russell. Hamilton was eerder in het weekend nog niet helemaal te spreken over de prestaties van de flink geüpdatete Mercedes, is hij in de race wel competitief?Kwalificatie
Voordat we verder gaan met vooruitblikken op wat komen gaat, kijken we eerst even terug naar de dag van gisteren. Na een veelbelovende slottraining voor Max Verstappen, ging Charles Leclerc in de kwalificatie toch alweer met zijn zevende pole position van het seizoen aan de haal. Mede dankzij een tow (slipstream) van teamgenoot Carlos Sainz, die wist dat hij toch achteraan moest starten, hield hij de Nederlander op drie tienden. ,,Een training is duidelijk geen kwalificatie", aldus Max.
Check hieronder nog even de hoogtepunten.‘Heet, beetje winderig, ik verwacht fascinerende strijd vooraan’
Met een Ferrari in het vizier en de zon als tweede vijand jagen Max Verstappen en Sergio Pérez na twee Ferrari-zeges op rij in Zuid-Frankrijk op nieuw Red Bull-succes. ,,Het is twee tegen één vooraan, dat biedt altijd strategisch voordeel.” Lees in de voorbeschouwing van onze verslaggever wat hoofdrolspelers Max Verstappen, Charles Leclerc en Red Bull-teambaas Christian Horner ervan verwachten! (Premium)