Einde VT2
Dat was het voor vandaag, nadat de mannen nog wat proefstartjes doen op de grid. Max Verstappen sluit de vrijdag als derde af, de nodige tienden achter de Mercedessen van George Russell en Lewis Hamilton. Ferrari lijkt een nog grotere achterstand te hebben, zij zullen hopen dat ze overnight wat kunnen vinden.
Wederom veel dank voor het volgen van dit liveblog en heel graag tot morgenvroeg, als we er om 05.00 uur weer zijn met VT3 en vervolgens rond de klok van 08.00 uur voor de kwalificatie. Fijne dag!'All tyres are ****, no grip', aldus Verstappen. Die intermediates hebben er dan ook al een flinke stint op zitten.
Kijk eens aan, Magnussen zet hem keurig op P5. Een verbeterinkje hier en daar is misschien dus nog wel mogelijk. Met 3 minuten te gaan moeten ze wel snel zijn.
Bij Norris zijn ze een motorwissel aan het doorvoeren. Wat een dramatische dag voor McLaren, want ook Ricciardo lijken we niet meer te gaan zien. P16 en P17 respectievelijk voor de oranje brigade uit Woking.
Verstappen heeft 16 rondjes op de teller staan en dat is al vier keer zoveel als eerder op de dag.
Het is niet 'Tokyo Drift', maar Verstappen laat zijn auto nog eens uitwaaien. Nog zo'n 13 minuten. Verbeteringen lijken onwaarschijnlijk, dus de focus gaat op andere dingen.
Leclerc zet aan, maar zit al na één sector anderhalve seconde boven de tijd van Russell. De omstandigheden lijken dus wat minder ideaal. Of ze hebben het bij Ferrari nog niet helemaal. Of allebei.
© AFP Pérez is niet de eerste die we door de grindbak zien gaan. We zeiden het al eerder, maar hij is nog zoekende op Suzuka.
'Een beetje meer regen nu', krijgt Alonso te horen over de radio. Hij begint net aan een stint op intermediates.
Russell krijgt de laatste weersvoorspelling te horen. We zitten momenteel in een 'dry window', hierna kan het weer wat erger worden. Nog iets meer dan een halfuur hebben we te trainen.
De voorbanden worden veel te snel heet, meldt Verstappen. Hij is niet de eerste.
In de garage van McLaren zijn ze bezig aan de linker voorkant van Ricciardo's bolide. Die staat voorlopig nog binnen.Op nieuwe banden gaat het nu weer een stukje sneller. Verstappen, Hamilton en Russell verbeteren achtereenvolgens de toptijd. Lees die namen in omgekeerde richting en je hebt de huidige volgorde. Mercedes weer op 1-2 dus, met Russell (1.41,935) twee tienden voor Hamilton. Het gat naar Verstappen is liefst acht tienden.
We zijn het halfway point inmiddels trouwens gepasseerd voor deze verlengde training. Russell heeft een gat van 0,169 seconde op Verstappen, die dan weer vier tienden heeft op Hamilton. Max en Mercedes zijn voorlopig sneller dan Ferrari.
We zeggen specifiek Max, want Pérez blijft voorlopig op P13 steken. De winnaar van Singapore heeft in Japan wat langer nodig.Het is voorlopig stuivertje wisselen tussen Verstappen en de Mercedessen. De Nederlander klokt 1.43,137, maar daar is Russell nu in 1.42,968.
Verstappen zit in de eerste sector net boven de tijd van Hamilton. Vervolgens heeft hij dik een halve seconde voorsprong, om op de streep 1.43,571 te klokken.
Hoe reageert Hamilton? Nou, met een 1.43,536 voor toch weer P1.Leclerc heeft een rempunt gemist in de tweede sector en houdt zijn Ferrari net uit de muur. Probleempje linksvoor, zo zegt hij. De Monegask kan weer verder.
Terwijl Verstappen voor het eerst de baan opzoekt, is het thuisfavoriet Tsunoda met een misser. Hij stuitert hard door de grindbak, alvorens weer terug te keren.
Negen tienden er weer af voor Hamilton nu: 1.44,298.
Of de baan klaar is voor intermediates? Echt wel. Russell klokt op groene banden namelijk 1.49,891 en is dik tweeënhalve tel rapper dan Hamilton. Wellicht is dit het sein voor Verstappen om ook aanstalten te maken.
De aandacht gaat naar Hamilton, die begint aan zijn eerste getimede ronde van de sessie. Eerder vandaag eindigde hij op P11, dat moet beter kunnen.
Daar is de Brit voor P1: 1.49,489. Paars-groen-paars.Kort maar krachtig van Lando.
De regie trakteert ons op een mooi statistiekje, want voor het ingaan van dit raceweekend heeft Verstappen precies 8000 kilometer aan de leiding gelegen in de Formule 1. De Nederlander staat nog altijd naast zijn RB18...
Russell is als één van de weinigen wel onderweg, Sainz staat bovenaan de tijdenlijst in 1.49,615.© REUTERS Wat doet Latifi daar nu? Hij lijkt een bocht te nemen die in deze lay-out niet is meegenomen. De Canadees zelf heeft het trouwens over wat problemen aan boord.
Terwijl Sainz ook even het grind ingaat.Slecht nieuws voor de fans van Mick Schumacher. Na zijn crash ná de eerste training (zie video onder) moet het team van Haas het chassis van zijn auto vervangen. Daardoor mist hij deze tweede sessie en moet Kevin Magnussen dus alle data verzamelen.
© REUTERS Laat het maar aan Latifi over om de condities te verkennen voor de rest van het veld. Hij vertelt over de boordradio dat intermediates aanstaande lijken, al blijft het op een paar plekken glibberig en liggen er her en der nog wat plassen.
Start VT2
De klok loopt inmiddels. De meeste coureurs zitten nog naast hun auto, terwijl de garage van Haas wordt afgeschermd. Zij zijn nog bezig aan de auto van de na afloop van VT1 gecrashte Schumacher.
Regenen doet het nog heel licht op zijn hoogst.Bandentest afgelast
Aansluitend aan VT2 stond er trouwens een bandentest van Pirelli gepland. Eén dingetje: regenbanden zijn niet inbegrepen. Dat zou geen succesvolle test worden en dus is hij doorgeschoven naar Mexico. We houden wel 90 minuten op de klok, dus dat wordt anderhalf keer zoveel plezier.
© REUTERS Honda en Red Bull halen banden aan
De banden tussen Honda en Red Bull zijn deze week trouwens nog wat verder aangehaald. Vanaf de GP van Japan, natuurlijk het thuiscircuit van de motorleverancier, prijkt het logo van Honda weer op de raceauto’s van Red Bull Racing en zusterteam Alpha Tauri. Sergio Pérez, afgelopen zondag winnaar in Singapore, neemt de rol van ambassadeur op zich voor de jeugdopleiding die Honda is gestart op het circuit van Suzuka voor racetalenten van 15 tot en met 21 jaar.
Honda nam officieel aan het eind van 2021 afscheid als motorleverancier van Red Bull en AlphaTauri, maar de fabriek bleef wel betrokken bij het project van Red Bull om een eigen motor te ontwikkelen. Tot en met 2025 levert Honda de krachtbronnen, die de Formule 1-renstal in een eigen fabriek in het Engelse Milton Keynes onderhoudt en verder ontwikkelt. De samenwerking met Honda is ook de reden dat Max Verstappen het extra speciaal zou vinden om uitgerekend op Suzuka zijn tweede wereldtitel veilig te stellen.© AP Voorbeschouwing Pitstop
Bekijk ook zeker nog even deze video van de mannen van Pitstop. Ze hebben het uitgebreid over 'budget-gate', één van de mooiste circuits van de kalender Suzuka, en de kansen van Max Verstappen de komende dagen.
Routekaartje
Hier moet het dit weekend allemaal gaan gebeuren voor Max Verstappen, op de Suzuka International Racing Course. Volgens de kenners een echte 'rijdersbaan', vergelijkingen worden getrokken met Spa-Francorchamps, die na drie jaar terug is op de kalender. Verstappen won er nog nooit. Doet hij dat zondag wel, mét de snelste raceronde, dan is hij sowieso voor de tweede keer wereldkampioen. Hier staat nog eens op een rijtje wat er precies nodig is.
Regen tot einde VT2
Ook het komende uur lijken de slicks in de bandenwarmers te kunnen blijven zitten. Verslaggever Marijn Abbenhuijs vertelt ons dat het momenteel regent, al is dat geen zware neerslag. Zeker tot vanmiddag 16.00 uur plaatselijke tijd, wanneer de training eindigt, hebben we te maken met lichte tot matige regen.
Wat er al gebeurde
Vond je om 05.00 uur opstaan net iets te vroeg? Niet getreurd, want hieronder check je de samenvatting van een natte openingstraining. Daarin hadden we good old Fernando Alonso weer eens bovenaan, met Max Verstappen op P6. De Nederlander besloot het kort te houden en hoopt vanmiddag ongetwijfeld wat meer kilometers te maken.
Irasshaimase
Goedemorgen en welkom in dit liveblog voor de tweede vrije training bij de GP van Japan! De baan waar in 2014 de F1-loopbaan van Max Verstappen begon, moet dit weekend het decor worden van zijn tweede wereldtitel. Hij hoopt op Suzuka dan ook op een goede voorbereiding. Vanaf 08.00 uur volgen we VT2 hier op de voet.