POLE VOOR VERSTAPPEN
En daarmee verzekert Max Verstappen zichzelf van pole position, mits hij geen straf aan zijn broek krijgt. Mocht die tijd hem afgenomen worden, zou hij op P2 uitkomen.
Leclerc strandt op één honderdste! Sainz komt ook tekort: 0,057 voor hem.
Verstappen gaat 0,028 boven zijn eerdere tijd.Leclerc met een verbetering in de eerste sector, maar hij zit wel nog boven Verstappen. Pérez lijkt pole te kunnen vergeten, bij Sainz is het verschil nog kleiner.
De Nederlander zelf is langzamer dan zojuist bij het eerste meetpunt.De rest komt nu weer naar buiten voor de ultieme run! Verstappen op kop, dan Leclerc en de rest. Voordat ze gaan aanzetten heeft de Monegask onze landgenoot ingehaald, hij wil er als eerste voor gaan.
Verstappen zou er goed aan doen om nog een competitieve tijd binnen te brengen, want wat gaat de wedstrijdleiding doen met dat incident?De zesde tijd staat op het moment gewoon op naam van Vettel. Hij houdt de Mercedessen voorlopig achter zich en lijkt klaar te zijn voor vandaag. Hij zwaait naar het publiek en bedankt heel Suzuka over de radio.
Wow! Verstappen met een wel hele onverwachtse zwabber, net voor de neus van Norris. Die moet uitwijken over het gras. '**** mate, unbelievable', aldus Verstappen, die hem even kwijt leek te zijn op lage snelheid. Kan dit nog op een straf gaan uitdraaien?
Bericht van de wedstrijdleiding: ze gaan er na de sessie naar kijken.Verstappen legt met de snelste eerste sector de basis voor een hele goede ronde: 1.29,304 en een kwart seconde voor Leclerc! Paars-groen-paars. Daarachter zijn het Sainz en Pérez.
Daar draait Verstappen even net voor de neus van Leclerc de garage uit. Een unsafe release gaan we dat niet noemen.
We beginnen met de banker laps - het bekende recept in Q3. Een tijd neerzetten waar de concurrentie zich straks op stuk kan bijten en je eventueel zelf op kan terugvallen.
Start Q3
En weer door. Tijd voor de beslissing. Verstappen? Een Ferrari? Pérez? Alonso?! Over een kwartier weten we het.
En laten we eens kijken naar de top van de tijdenlijst in Q2. Pérez en Alonso waren gewoon sneller dan Verstappen, met Ocon op P4. Leclerc kwam op P9 nog enigszins goed weg.
Krijgen we verrassingen in de strijd om pole en de voorste rij? We gaan het spoedig zien!Einde Q2
Als allerlaatste komt Russell over de streep en hij weet een voortijdige exit te voorkomen. We nemen afscheid van Ricciardo, Bottas, thuisfavoriet Tsunoda, Zhou en Schumacher.
Pérez stelt orde op zaken door naar P1 te gaan! Ook Vettel komt door met een goede tijd. De Duitser lijkt op weg naar Q3.
Daar komt het treintje, op iets meer dan 3 minuten van het einde in Q2. Momenteel in de gevarenzone:
11. Norssi
12. Vettel
13. Zhou
14. Schumacher
15. TsunodaPérez staat momenteel op de allesbehalve veilige P8. Hij krijgt zo waarschijnlijk nieuwe banden om zeker te zijn van Q3.
En wat loopt die Alpine toch lekker dit weekend. Ocon gaat zojuist naar de vierde tijd met Alonso op P7.
Verstappen heeft bij het eerste meetpunt 34 duizendsten op de tijd van Sainz en op de streep claimt hij inderdaad P1: 1.30,346
Terwijl Norris weer het snelst van allemaal is in de eerste sector. Daarna valt het dan weer een beetje tegen.De Ferrari's zorgen voor onze eerste tijden. Daarbij is Sainz weer wat sneller dan Leclerc: 1.30,444 om 1.30,486.
'De zon is tevoorschijn gekomen, dus dat kan de baan trager maken', horen we Sainz vertellen.
Start Q2
De klok loopt alweer, tijd voor het volgende kwartier met aan het einde opnieuw vijf afvallers.
Het verschil tussen de veilige P15 en P17? Precies 66 duizendsten - net niks dus. Albon (P16) liep Q2 op nog minder mis.
Einde Q1
Veel verschuivingen na het vallen van de vlag! Kinderen van de rekening zijn uiteindelijk Albon, Gasly, Magnussen, Stroll en Latifi. De Fransman uit het stel, Gasly, klinkt bijzonder ontevreden. Zijn team kampte met remproblemen.
Met de top 5 in de pitstraat heeft de rest van het veld nu vrij baan. Nog anderhalve minuut: wie gaan het redden en wie niet?
Leclerc zet dus aan en komt op P8 terecht, met Russell op P6. Die zijn wel veilig, of de mannen onder de streep moeten nog ergens zes tienden vinden.
De tijd van Albon wordt intussen geschrapt vanwege track limits, waardoor hij nu weer helemaal onderaan staat. Met nog 4 minuten te gaan op de wip
16. Magnussen
17. Vettel
18. Hamilton (nu bezig aan een snelle ronde)
19. Latifi
20. AlbonGasly zet hem op P9 neer, maar meldt daarna ook remproblemen. 'What the f*** is going on?' Van teamgenoot Tsunoda horen we even later een soortgelijke boordradio, wanneer hij een lock-up heeft bij de chicane.
Verstappen heeft na de eerste run een voorsprong van een tiende op Sainz en ietsje meer op Leclerc. De verschillen tussen de bovenste drie, waarschijnlijk ook de drie gegadigden voor pole straks, zijn klein.
Iedereen komt naar buiten op softs, behalve de Mercedessen. Zij willen een setje uitsparen. De eerste tijden verschijnen stilaan op het bord.
Bij Ferrari ziet het er niet naar uit dat Leclerc in de komende minuten al naar buiten zal komen, want ze zijn nog druk bezig aan zijn auto. Tijd zat, gelukkig voor de Monegask.
Start Q1
Groen licht voor het eerste kwalificatiegedeelte! 18 minuten om bij de beste vijftien te zitten.
Latifi kiest meteen het ruime sop en zijn team heeft een boete ontvangen voor die bandenfout waar we het eerder over hadden. Duizend euro.Instappen maar. We gaan bijna los!
Prima omstandigheden
De situatie in Japan: droog bij een graadje of 20. Wel staat er nog een windje, eens kijken of dat een factor wordt. Voor morgen is er bij de start een regenkans van 40% en die neemt naar mate de race vordert wat toe - al weten we dat het in dit deel van de wereld snel kan veranderen.
Routekaartje
Hier moet het dit weekend allemaal gaan gebeuren voor Max Verstappen, op de Suzuka International Racing Course. Volgens de kenners een echte 'rijdersbaan', vergelijkingen worden getrokken met Spa-Francorchamps, die na drie jaar terug is op de kalender. Verstappen won er nog nooit. Doet hij dat zondag wel, mét de snelste raceronde, dan is hij sowieso voor de tweede keer wereldkampioen.
Domme fout Williams
In de derde vrije training gebruikte Alex Albon trouwens verschillende setjes mediums door elkaar. Dat is niet de bedoeling en dus gaan de stewards zich erover buigen. Het was een training, dus of hem dat echt duur komt te staan is de vraag.
De Vries: 'Max deed goed woordje'
Nyck de Vries sprak zojuist bij Viaplay over zijn entree in de Formule 1. ,,Ik ben heel erg trots dat ik dit mag teruggeven aan iedereen die me altijd heeft gesteund. Dit is zonder twijfel een droom die uitkomt. Om daadwerkelijk deze kans te krijgen is echt onwerkelijk", aldus onze landgenoot, die zegt dat er voor zijn sterke optreden op Monza al "meerdere opties" waren. ,,Vanaf de buitenkant lijkt het alsof Monza alles heeft veranderd, maar die carrousel draaide al sinds Fernando Alonso naar Aston Martin ging. Maar na Monza is het allemaal in een stroomversnelling geraakt."
Op de dinsdag na de Italiaanse GP begon het feest, naar eigen zeggen. Op maandag had hij gedineerd met Max Verstappen. ,,Met hem heb ik het een beetje besproken en we hebben het over de mogelijkheden gehad. Max heeft zonder twijfel een goed woordje voor me gedaan bij Dr. Helmut Marko, want later die week zat ik in Oostenrijk. Aan de andere kant waren we nog in gesprek met Williams, maar dit was de meest voor de hand liggende beslissing."
Meteen ook in de voetsporen treden van Verstappen wordt een lastige, beseft ook De Vries. ,,Max is een groot kampioen en dé held van de F1 nu. Hij gaat de komende jaren zonder twijfel nog een paar titels bijschrijven. Ik vaar mijn eigen koers. Ik doe mijn best en dan kijk ik wel waar het naartoe gaat."Vrije training 3
Eerder op de dag gebeurde er ook op het asfalt al het nodige. Max Verstappen maakte in de slottraining erg veel indruk. Ditmaal op een droge baan, zette hij de Ferrari's van Carlos Sainz en Charles Leclerc op drie tienden. Het kan niet anders of de Nederlander is ook voor deze kwalificatie dé te kloppen man. Check hieronder de samenvatting of lees hier het verslag van VT3.
De Vries tekent bij AlphaTauri
Zo. Dat was vanochtend even lekker opstaan. Nyck de Vries is volgend jaar naast Max Verstappen de tweede Nederlandse autocoureur in de Formule 1! De 27-jarige Friese autocoureur heeft een vast stoeltje gekregen bij AlphaTauri, heeft het zusterteam van Red Bull bekendgemaakt. Hij tekent een contract en wordt de vervanger van Pierre Gasly, die vanaf 2023 de plek inneemt van Fernando Alonso bij Alpine. De Vries wordt bij AlphaTauri teamgenoot van de Japanner Yuki Tsunoda. Lees er hier alles over.
Welkom
Goedemorgen en welkom in dit liveblog voor de tweede vrije training voor de GP van Japan! Vanaf welke positie begint Max Verstappen aan de race die hem zijn tweede wereldtitel moet gaan bezorgen? Vanaf 08.00 uur volgen we het hier samen op de voet.