Einde VT3
Nee, dat was het! Lewis Hamilton zorgt ervoor dat de afsluitende vrije training vroegtijdig ten einde komt. Max Verstappen neemt de toptijd voor zijn rekening, maar was in geen van de sectoren dan weer het snelst. Dat zegt ons dat het allemaal misschien een beetje vertekent en er straks meerdere teams mee gaan doen om de voorste startrij!
Voor nu in ieder geval bedankt voor het volgen en heel graag tot straks, als we rond 16.00 uur terug zijn met de kwalificatie.Rode vlag
Nu staat Hamilton met de linkerkant van zijn Mercedes tegen de muur! De achterkant stapt uit en hij is hem kwijt. Bots, de vangrail in.
De Brit zat net in een snel rondje... Het is nog maar de vraag of de sessie nog hervat gaat worden.Groen licht
Dat ging snel! Zo hebben de mannen nog ruim 6 minuten over. Gaan we daarin nog wat verbeteringen zien?
Virtual safety car
'Stop de auto, stop de auto, stop de auto', aldus de engineer van Magnussen, die 'no power' had! De marshals gaan nu hun best doen die auto daar snel weg te rollen.
Pérez steekt een handje op naar één van de Ferrari's, die hem in de weg zat.
Terwijl Magnussen rechtdoor is gegaan in Sainte-Dévote. Hij probeert hem in zijn achteruit weer in de goede richting te krijgen, maar zo gemakkelijk is dat nog niet. Uiteindelijk lukt het de Deen!Kijk aan, Stroll doet wat terug namens de teams achter Red Bull. De Canadees zet hem op een tiende van Verstappen op P3.
Verstappen heeft voorlopig niets om over te klagen, hij gaat naar 1.12,776 en is daarmee 0,073s rapper dan Pérez. We weten hoe goed de Mexicaan is op stratencircuits, dus is hij straks weer de grootste uitdager als het gaat om pole position?
Russell komt ondertussen goed weg nadat hij de muur raakt in La Rascasse.Bij Leclerc en zijn Ferrari gaat er iets niet helemaal goed. 'We moeten de auto aanpassen, want ik moet steeds van het gas bij de S aan het zwembad. Anders heb ik geen controle over de auto.' Een rondje eerder zegt de Monegask al: 'I think we're bottoming like crazy there.' Flink hobbelen dus.
Driemaal paars voor Verstappen: 1.12,898 en weer harder dan de toptijd van Pérez.
Red Bull, Red Bull, Ferrari, Ferrari hebben we nu bovenaan.De Vries was zojuist beter aan een verbetering, maar ging toen rechtdoor in de chicane. Zonde.
Nu gaat hij toch weer harder en staat hij op P10.Verstappen toucheert met zijn band linksachter héél licht de muur. Desondanks zet hij hem in 1.13,584 weer op P1.
Nu is Alonso sneller dan Verstappen in de eerste twee sectoren: 1.13,697 van de Spanjaard!
En daar is Pérez voor 1.13,587. Het is lekker druk buiten!Het asfalt wordt ondertussen beter en beter. We zien een hoop verbeteringen en dat is ook voor Verstappen het teken om aan een out lap te beginnen. Kan hij gelijk naar P1?
En of hij dat kan. Paars-paars-paars voor 1.13,764. Dik een halve seconde onder de tijd van Pérez...Dat is geen verkeerd rondje van De Vries. Nu P8 in 1.15,259. Hij is vooralsnog ook nipt sneller dan teamgenoot Tsunoda, toch zijn eerste referentiepunt.
Zes coureurs hebben tot dusver een rondetijd neergezet, waarvan De Vries vijfde staat. Op 1,9s van Pérez op P1 is dat. Checo komt zojuist met een 1.14,990. Dat kan nog véél harder.
Verstappen, Sargeant, Albon, Hamilton en Russell hebben we nog helemaal niet gezien.Gele vlaggen in sector 2, want Ocon staat stil in de tunnel! Hij zegt dat hij 'no power' heeft, maar komt dan toch weer op gang. Gelukkig maar, de Fransman brengt zijn Alpine terug naar het team.
En daar komt ook Pérez, op softs. We hebben nog geen rondetijden om te vermelden.
De Aston Martins en AlphaTauri's beginnen er als eerste aan. Alonso en Stroll rijden even een toplaagje van hun mediums af en switchen dan direct naar nieuwe banden.
Start VT1
Het zonnetje schijnt, de omstandigheden zijn fantastisch en de haven ligt bommetje vol. On y va voor de laatste training in Monaco!
Routekaartje
Nog even een blik op het parkoers. Met 3,3 kilometer is dit supersmalle stratencircuit ook nog eens ongewoon kort. Dat zorgt ervoor dat de tijden in de kwalificatie dichter bij elkaar zitten dan normaal en een klein stuurfoutje grote gevolgen kan hebben. Dit is ook de enige grand prix die niet hoeft te voldoen aan de minimale raceafstand van 305 kilometer van de FIA.